Nyheter

Nykomlingen Nerman vill upp på pallen i Porsche Carrera Cup Scandinavia

Hugo Nermans första säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia har varit minst sagt händelserik. I de inledande tre deltävlingarna har 20-åringen från Skåne fått uppleva det mesta. Utom att få kliva upp på pallen. – Klart att man alltid är sugen på det, säger han. Kanske kommer första pallplatsen på lördag, i Midnattssolsloppet på Drivecenter Arena i Fällfors?

Han har ”duellerat” mot självaste Jacques Villeneuve, förlorat pole position på ett saknat minneskort, kört tufft mot teamkompisen Roar Lindland och tagit målflagg som fyra från 18:e startposition. Bland annat.

Ingen kan ha missat att Hugo Nerman kör Porsche Carrera Cup Scandinavia för WestCoast Racing den här säsongen. Hittills har han verkligen stuckit ut under sitt debutår i svensk elitracings största klass.

Efter tre av sju deltävlingar är han sexa i tabellen, bara två poäng från fjärde plats där rutinerade Magnus Öhman har parkerat.

Bra start
Innan säsongen var det ingen som riktigt visste hur Hugo Nerman skulle klara sig i PCCS. Visserligen hade han med sig en titel i Formula STCC Nordic och ett års erfarenhet av TCR Scandinavia, där han i en Volkswagen Golf GTI blev JSM-tvåa förra året, men ändå. Det krävs både tid, tålamod och talang att bli riktigt snabb i en Porsche 911 GT3 Cup.

Men Nerman har verkligen övertygat. Fem placeringar bland de sju främsta har han noterats för. Hade det inte varit för en påkörning i det andra heatet på Scandinavian Raceway hade hans facit innehållit ytterligare en topp sju-placering.

– Eftersom vi inte har speciellt stor budget hade jag bara en enda testdag inför premiären på Ring Knutstorp. Därför hade jag inga jättehöga förhoppningar inför säsongen, och med tanke på den lilla erfarenhet jag har av bilen borde jag egentligen inte vara speciellt långt fram i mästerskapet, säger han.

Men det är alltså precis vad han är. Ändå är inte Nerman speciellt överraskad över att det gått så bra.

– Nej, det vet jag inte. Svårt att säga, svarar han.

Toppklass
Nermans debutsäsong i Porsche Carrera Cup har varit både händelserik framgångsrik. Bästa prestationen hittills tycker han själv är uppkörningen i det första racet i Anderstorp. Efter ett struligt kval, där Q2 ströks, fick Nerman starta båda racen från 18:e position. I det första heatet körde han upp sig till fjärde plats!

– Ett av mina bästa race i karriären. Jag hade bra speed och försökte köra om så säkert som möjligt. Jag tror inte att jag hade en enda kontakt med någon konkurrent på min väg uppåt i fältet, säger han.

Mest omtalad är kanske hans duell med Porsche Sveriges gästförare, tidigare Formel 1-världsmästaren Jacques Villeneuve, i premiären på Ring Knutstorp. Den fighten slutade med att kanadensaren hamnade utanför banan.

– Villeneuve vek in alldeles för aggressivt. Jag vet inte om han tänkte att jag som ung nykomling kanske skulle backa av, men det fanns det ingen anledning för mig att göra eftersom jag hade fördel i den situationen, kommenterar Nerman den händelsen.

Tung miss
Två fjärdeplatser är hans bästa racefacit hittills. I kval har han också varit stark. Trea i Q1 på Ring Knutstorp och fyra på Rudskogen där han dessutom slog till med bästa tid i Q2. Men tyvärr blev han utesluten och fråntagen den tiden eftersom hans team missat att ladda den officiella kameran i bilen med ett minneskort.

– Jag gjorde ett bra kval, men trots domslutet var inte kvällen jättejobbig. Det här är sådant som händer och något liknande kommer säkert att hända mig igen i karriären, konstaterar Nerman, som självklart hade haft ett jätteläge att ta en pallplats från pole position.

Nu fick han nöja sig med femte plats i stället.

– Självklart är jag sugen på en pallplats, men det är inte huvudfokus egentligen. Det är bara att göra så bra ifrån sig i varje race och om det sedan blir en femteplats eller en pallplats kan jag inte styra över, säger han.

Tuff racer

Under sina två säsonger i Formula STCC Nordic utvecklades Hugo Nerman till en vinnare. Under fjolårssäsongen i TCR Scandinavia visade han bland annat prov på god taktisk förmåga i kombination med snabbhet.

I Porsche Carrera Cup Scandinavia har Hugo Nerman delvis visat upp ytterligare en bild av sig själv: den tuffe racern.

Att den sidan av honom skulle vara ny håller han inte riktigt med om, men medger samtidigt att han blivit mer attackvillig i Porschen.

– I TCR hade vi strul med bromsarna under de inledande tävlingshelgerna och efter det hittade jag aldrig riktigt, riktigt rätt. I Porschen har jag en bättre känsla för bromsarna och känner att jag kan attackera lite mer i omkörningar och så, säger han.

När vi konstaterar att han inte är någon blyg nykomling direkt skrattar han och säger:

– Det är bara att försöka göra så mycket man kan och attackera från början. Man tjänar ingenting på att hålla tillbaka eller ta det försiktigt. Utan det handlar mer om att lära sig så mycket som möjligt av alla situationer.

Värdefulla tips
En annan sak som utvecklat Hugo Nerman som förare den här säsongen är hans medverkan i Porsche Sveriges utvecklingsprogram för sex av Porsche Carrera Cups unga förare. I PCCS Driver Development Programme har Nerman haft möjlighet att bland annat jobbat med ingenjören Marcus Fast och tidigare F3000-mästaren Björn Wirdheim.

– Programmet har gett mig väldigt mycket på flera sätt. Jag fick nyttig information om bilen innan jag körde den första gången och inför varje tävling får vi hjälp med tips och småknep om banan. Mellan passen har vi dessutom möjlighet att jämföra oss med antingen gästföraren eller ta del av videoinspelningar från tidigare säsonger. För mig som nykomling har det här varit väldigt nyttigt och värdefullt.

Utvecklas hela tiden
Om målsättningen inför säsongen sa han så här i sitt eget Hugo Nerman Racing Magazine 2019: ”Resultatmässigt måste jag ändå se säsongen som en stor utmaning och lära mig så mycket som möjligt från den för att komma väl förberedd till 2020 och vinna då.”

I grunden står målsättningen fast, men det har reviderats något.

– I och med att jag utvecklas i varje tävling och att det går bättre och bättre skulle jag väl egentligen säga att jag mer gått över till att ha mål för varje racehelg i stället för säsongen.

Men tro för den skulle inte att han inte har koll på tabellen.

– Lukas Sundahl och Robin Hansson sticker ut, men annars är det väldigt tight med bara fem poäng mellan fjärde och sjunde plats. Tabellen håller jag fortfarande ett öga på, men i och med att det här är mitt första år i mästerskapet är placeringen där inte huvudfokus.

Intressant bana
Hugo Nerman har nyligen avslutat sitt första studieår på KTH i Stockholm där han läser industriell ekonomi. För att frigöra mer tid till racingen under våren har han läst vissa kurser i ett högre tempo.

– Det var ganska intensivt i vintras och fram till påsk. Efter det har det varit lite lugnare, säger Nerman som tack vare sommarlov sluppit studier i förberedelsefasen inför kommande helgs deltävling i Norrland.

Det Nerman hittills sett och läst om den nybyggda och 4,2 km långa banan i Fällfors gör att han ser fram emot resan norrut.

– Jag tycker att det ser ut som en intressant bana och har funderat på en del saker kring bland annat spårval som jag ska testa på plats. Jag tycker det verkar vara en kul bana.

Tätt bakom topptrio
Till Fällfors kommer regerande mästaren Lukas Sundahl i tabelltopp efter dubbelsegern senast i Anderstorp. Han skuggas av Robin Hansson och de båda har ryckt ifrån de övriga förarna i fältet bland annat i kraft av att de vunnit tre deltävlingar var.

Pontus Fredricsson är stabil tre, men bakom honom är det grymt tätt. Eller vad sägs om sju poäng mellan fjärdeplacerade Magnus Öhman och åttondeplacerade Lars-Bertil Rantzow. Mellan de båda har i tur och ordning Anton Marklund, Hugo Nerman och Roar Lindland klämt sig in.

Andersson och Öhman
Porsche Approved Cup toppas av Hugo Andersson, som jämte PCCS även ska göra ett gästspel i GT4 Scandinavia i Fällfors. Tillsammans med motorjournalisten Linus Pröjtz från Teknikens Värld är Andersson anmäld i en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport från Porsche Sverige.

I Porsche Approved Cup har Andersson 14 poängs ledning till rutinerade Patrik Skoog, som i sin tur är nio poäng före tidigare PCCS-mästaren Fredrik Ros.

Masters Cup leds av Magnus Öhman, som slog till med dubbla pallplatser totalt på Scandinavian Raceway. Närmast bakom sig har Öhman Lars-Bertil Rantzow och Christoffer Bergström.

Bilden:
Hugo Nerman, Porsche 911 GT3 Cup (991 II).
Foto: Micke Fransson