Nyheter

Pole Position Production i samarbete med Volvo Cars

Hur kan ljud användas för att påverka och förbättra användarupplevelsen i nästa generations självkörande bilar? Det utvärderar Pole Position Production i ett forskningsprojekt tillsammans med Volvo Cars och RISE Interactive, delfinansierat av Vinnova.

Ljudproduktionsföretaget Pole Position Production är världsledande på fordonsljud för film och spel och har medverkat i stora produktioner som Oscarsbelönade Dunkirk samt spelsuccéerna Battlefield 5 och Mad Max. Nu tar de klivet in i bilindustrin. I ett forskningsprojekt som utvärderar hur ljud kan användas i framtida förarmiljöer ska Pole Position Production designa ljudet för den testmiljö som kommer att användas under projektet.

– Det här är ett oerhört intressant projekt och vi blev väldigt smickrade när Volvo Cars hörde av sig och frågade om vi ville delta. Vi har jobbat med interaktiv ljuddesign i många år och nu får vi chansen att bidra med vår kunskap på en ny arena, säger Max Lachmann, grundare och delägare Pole Position Production.

Introduktionen av nästa generations självkörande bilar, så kallade högautomatiserade bilar, kommer att omvandla den aktiva förarroll som vi har idag till en mer passiv passagerarroll som gör det möjligt för människor att vara mer produktiva och färdas mer bekvämt och avslappnat till och från jobbet och under längre resor. Men med en förändrad förarroll kommer det även att ske en förändring i interaktionen mellan bilar och dess användare.

– Syftet med forskningsprojektet är att ge ny förståelse och vägledning kring hur ljud kan användas i interaktionen mellan förare och bil. Inom spelindustrin har vi länge använt ljud för att interagera med användare så det här känns som ett naturligt steg för oss, säger Max Lachmann.

Det finns många likheter mellan att designa ljud för spel och att designa ljud för en framtida förarmiljö. I båda fallen handlar det om att väcka användarens uppmärksamhet.

– I spel dirigeras upplevelsen så att användaren uppmärksammas på det som är viktigt för att komma vidare. På ett liknande vis skulle framtidens bilfärd kunna vara skräddarsydd för användaren med en dynamisk ljudmiljö som kontinuerligt förser användaren med information om vad hen behöver vara uppmärksam på, oavsett om det är en cyklist som kör om på insidan eller om man är på väg att passera kyrkan där Gustav Vasa kröntes. På samma sätt som man i spel använder musik och ljud för att skapa stämning och förväntan kommer vi också att ha möjlighet att skapa en ljudmiljö som är trivsam för användaren och som skapar ett lugn och en trygghet, säger Linus Anderberg, projektkoordinator Pole Position Production.

Under projektet kommer parterna att utveckla en VR-miljö där testindivider får en simulerad upplevelse av högautomatiserade bilar. Användarupplevelsen av ljudet i testmiljön kommer att utvärderas under ledning av RISE Interactive som ingår i forskningsinstitutet RISE och utvecklar interaktionsdesign och användarupplevelser för framtida produkter och tjänster. Projektet kommer att pågå fram till mars 2020 och delfinansieras av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova.

Pole Position Production är ett Stockholmsbaserat ljudproduktionsföretag med kunder över hela världen. Företaget har över 30 års erfarenhet av musikproduktion samt 10 års erfarenhet av fältinspelningar och ljuddesign och erbjuder tjänster som ljudinspelning, ljuddesign, komposition, postproduktion, mixning och implementering för film, spel och industri. För mer information vänligen besök www.pole.se

Bilden:
Linus Anderberg (projektkoordinator) och Max Lachmann (grundare och delägare), Pole Position Production.