Nyheter

SAS följer inte ARN:s beslut – nekar passagerare ersättning efter pilotstrejken

Detta är något som fått civilminister Ardalan Shekarabi (S) att reagera.

– Det är helt oacceptabelt, säger han.

Över 300 000 passagerare drabbades av vårens SAS-strejk. Många passagerare vill nu ha ersättning efter strejken och anmälningarna har strömmat in till Allmänna reklammationsnämnden, ARN. Det handlar om den schablonersättning som man enligt en EU-förordning kan få om ett flyg är kraftigt försenat eller inställt.

Men denna ersättning, som ligger på mellan 2 500 och 6 000 kronor per resa, vill SAS inte betala ut.

SAS menar att pilotstrejken var utanför deras kontroll och därför ska räknas som en så kallad extraordinär händelse och att EU-reglerna därför inte gäller.

– Det förvånar mig. SAS har tidigare alltid följt reklamationsnämndens beslut, säger Marcus Isgren, chef på ARN.

Marcus Isgren noterar också att SAS är medlem i svenska flygbranschen, som utser ledamöter som är med och fattar beslut på ARN.

Det är ännu mer anmärkningsvärt att ett sådant bolag inte har respekt för reklamationsnämndens beslut.

Civilminster Shekarabis uppmaning till SAS är att ”tänka och och göra rätt”.

– Det är helt oacceptabelt att man säger i förväg att man inte kommer att följa ARN:s rekommendationer.  Det är definitivt provocerande mot Sveriges konsumenter.