Nyheter

Datacenter på böljan den blå ställer extrema krav

Moderna frakt- och passagerarfartyg guppar inte bara fram på digitaliseringsvågen, det är full fart som gäller. Det kräver att stor möda läggs på lösningar för drift och kommunikation.

Fartygsfrakt och även storskalig passagerartrafik på vatten, som kryssningsfartyg, ställer så klart höga krav på IT-stöd. Och det är krav som skiljer sig på många sätt från ”vanliga” datacenter på land. Man kan sammanfatta de extra krav som ställs på flytande datacenter i följande tre punkter:

– Kommunikationen måste begränsas eftersom den kräver dyra lösningar som satellitlänkar.

– Eftersom kommunikationen begränsas måste mer bearbetningar göras i datacentret. Det går helt enkelt inte att koppla upp sig för att få tillgång till funktionalitet, eller att skicka obearbetade data för att sedan få resultat i retur, i samma utsträckning som i vanliga datacenter.

– Övervakning och drift måste vara enkel och automatiserad, eftersom det är svårare med fjärrsupport och även svårare, ofta omöjligt, för specialister att åka ut till fartygen. Dessutom får man räkna med att den ordinarie IT-personalen är begränsad.

Men det här är ändå inte krav som är unika för datacenter på fartyg:

̶  Det finns gott om datacenter på otillgängliga ställen, till exempel i anslutning till fabriker, berättar Joakim Karlsson, affärsutvecklare på Orange Business Services.

Orange har paketlösningar för IT för rederier. Förutom vissa lösningar till de landbaserade delarna av rederierna så sticker lösningarna för fartygen ut. Man har levererat i princip nyckelfärdiga lösningar till 300 fartyg globalt under tre år. Det inkluderar även lösningar för passagerarfartyg, vilket innebär att det ingår kassasystem och liknande.

Nu har Orange även lagt till IoT-komponenter. Det är lätt att förstå varför, med tanke på alla sensorer som kan göra nytta på ett fartyg. Det gäller allt från att få fram information för att planera förebyggande service på utrustning, till att optimera bränsleförbrukningen. Även logistiklösningar, som ruttplanering, bidrar till att minska bränsleförbrukningen. Och det behövs, med tanke på att den står för cirka 40 procent av kostnaderna för fartyg.

Orange bygger sina IT-lösningar för fartyg på Nutanix plattform.
̶  Nutanix plattform är automatiserad i hög grad och man har tagit bort mycket komplexitet. Det innebär enkel hantering, förklarar Joakim Karlsson.

Utöver de extrema krav som ställs på flytande IT så är det värt att nämna säkerhet och flexibilitet. Vad gäller säkerhet så är det bara att tänka sig vad som kan hända om styrningen av en gigantisk oljetanker hamnar i fel händer.

Flexibilitet innebär till exempel att kunna kommunicera på det mest lämpliga sättet vid varje tillfälle: via satellit ute på öppet hav, via mobilnät nära kuster och via wifi eller ännu hellre kabel när man är i hamn. En snabb kabelförbindelse i hamn underlättar de uppgraderingar av mjukvara som är nödvändiga.

Den höga graden av automatisering i Nutanix plattform pekar även mot en framtida, troligtvis oundviklig, utveckling: autonoma, självkörande fartyg. Och då pratar vi inte bara om fartyg i singularis, utan om sammankopplade fraktfartyg i långa rader. Det ger ytterligare effektivisering av resursanvändning, till exempel vad gäller bränsle.