Nyheter

Klimatkompensationen ifrågasätts

De utsläpp som sker genom att du flyger, de blir inte ogjorda genom kompensationen, utan du betalar för en tjänst som gör en viss klimatnytta, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen till Sveriges radio/Vetandets värld.

De tjänster som pengarna för kompensationen går till kan vara utbyggnad av solenergi eller trädplantering nånstans i världen, insatser som ska motverka de negativa effekterna av våra flygresor, men det är svårt att bedöma hur stor positiv effekt för klimatet insatserna verkligen har.

Det varierar även stort mellan hur mycket man får betala för att kompensera sina utsläpp och det är många gånger svårt att förstå varför det kostar så olika mycket.

– Det är svårt att veta vad som ligger bakom, men om jag ska spekulera så är det för att flyget själv kanske inte vill se så dåligt ut och få en alldeles för hög klimatkostnad, säger Johanna Grant klimatanalytiker som arbetar med att hjälpa företag att klimatkompensera till Sveriges radio/Vetandets värld.

Men även om den här kompensationen inte alltid motsvarar klimatskadan så är det något som är bra eftersom det sätter ett pris på utsläppen och skapar ett medvetande enligt Johanna Grant.

– Gör det bara! För att få in kostnaden för att släppa ut i prislappen, även om det kanske inte speglar utsläppets verkliga kostnad, säger Johanna Grant.

Kritiker av klimatkompensationen anser dock att det kan motverka sitt syfte genom att kan tro att det är ok att flyga bara vi kompenserar, säger till exempel skogsekologen Maria Johanssson vid Sthlms universitet som har arbetat mycket med trädplanteringsprojekt.

– Vi vill ju så himla gärna att det ska fungera för vi vill fortsätta att resa och konsumera som vi gör, och idén om att man kan kompensera den är så attraktiv. Man lurar sig själv och tror att det försvinner, men det gör det inte, säger Maria Johanssson till Sveriges radio/Vetandets värld.

Bild: Jan Vasek