Nyheter

TS Nordic utbildar nästa generations IT-supporttekniker på Nackademin

Nya kompetenskrav på arbetsmarknaden ställer krav på nya utbildningsformer som snabbt kan få rätt kompetens i arbete. I satsningen som Wise IT tillsammans med Nackademin ligger bakom, kommer ITS Nordic att ansvara för en intensivutbildning för supporttekniker till företagens first line-support. Efter examen garanteras deltagarna anställning som konsult hos Wise IT.

– Det känns otroligt kul att vi på ITS Nordic får dela med oss av vår kunskap. Vi har alltid satsat stort på vår support/servicedesk och det är en otroligt viktig funktion både för oss och för branschen i stort. Under utbildningen varvas kursinnehållet mellan teori, labbar och självstudier där studenterna utbildas i grundläggande Data- och IT-kunskap, mjukvara, IT-säkerhet, felsökning och kundrelationer, säger Magnus Nyström, Head of Operations på ITS Nordic.

Utbildningen, som startar hösten 2019, fyller ett stort kompetensbehov inom IT-branschen, där en av utmaningarna ligger i att supporttekniker first line behöver ha både tillräcklig IT-kompetens och förmågan att på kort tid utveckla goda kundrelationer. Det är affärskritiskt för oss att kunderna får problem avhjälpta så fort som möjligt, så att utöka kunskapen hos first line-supporten är ett effektivt sätt att arbeta för högre kundnöjdhet.

– Vi vill alltid att våra utbildningar ska ligga så nära den faktiska yrkesverksamheten som möjligt, så självklart är vi glada över att kunna få dra nytta av ITS Nordics expertis. Nackademins höga kvalitet på sina yrkesanpassade IT-utbildningar gör också att Wise IT vågar lova samtliga examinerade kursdeltagare en anställning efter examen, säger Jens Grönlund, Affärsutvecklingschef på Nackademin.

– Vi har letat efter en utbildningspartner som kombinerar IT-kunskaper med mera social kompetens – så det känns jättebra att samarbetar med ITS Nordic som har en servicedesk som verkligen prioriterar båda delarna, säger Anne Eklöf, Business Area Manager på Wise IT.

Bild: Pete Linforth