Nyheter

Med smart integration ska Salesforce in på CIO-kontoren

Salesforce är inte bara CRM. Sedan ett år tillbaka finns ett av de mest intressanta integrationsföretagen inom koncernen. Svenske Rolf Hall förklarar varför det är viktigt, på flera olika sätt.
Rolf Hall ansvarar för det som kallas ”preesale” i Nordeuropa, med flera europeiska länder, på Salesforce. Under en intervju på Salesforces stora användarkonferens i Stockholm nyligen hinner han beta av flera av molnjättens produktområden, förutom den dominerande CRM-tjänsten.
Rolf Hall skiner upp extra mycket när samtalet kommer in på MuleSoft. Det är en leverantör av en öppen plattform för integration som Salesforce förvärvade i maj förra året
̶  Innan vi köpte MuleSoft pratade alla tekniker och all preesalepersonal på Salesforce otroligt varmt om det företaget, säger Rolf Hall.
Han beskriver vidare att MuleSoft verkar relativt självständigt inom Salesforcekoncernen. Så säger nästan alltid representanter för IT-jättar som köpt mindre leverantörer, men just när det gäller teknisk integration finns det verkligen skäl till att inte styra utvecklare och strateger för hårt. En integrationsplattform som prioriterar integration av ägaföretagets produkter blir helt enkelt inte trovärdig.
Varför är integration så viktigt att Salesforce pungade ut med 6,5 miljarder dollar för MuleSoft förra året?
Det finns flera skäl, låt oss titta närmare på fyra. För det första blir världen bara mer och mer uppkopplad och ihopkopplad. Datavolymerna som överförs ökar, liksom antalet olika typer av enheter som behöver kopplas ihop. Utvecklingen inom IoT är bara ett exempel på det. Kort sagt, integration blir bara mer och mer strategiskt viktigt för IT-lösningar och digitalisering.
Här har MuleSoft en intressant lösning med företagets API-baserade plattform Anypoint, som hävdar sig väl på marknaden.
̶  MuleSofts namn kommer upp i alla stora upphandlingar, bedyrar Rolf Hall.
För det andra är ett rent affärsmässigt sunt drag att förvärva en välrenommerad leverantör av integrationsprodukter.
̶  Det finns en enorm potential för integration. Majoriteten av MuleSoftkunderna är inte Salesforcekunder i övrigt.
MuleSoft ger alltså Salesforce en chans att expandera på nya områden. För att lyckas med det krävs det att MuleSoft förblir neutrala gentemot olika mjukvaru- och molnleverantörer. Därav självständigheten som Rolf Hall pratar om. För det tredje har MuleSoft tekniska lösningar och teknisk kompetens som kommer väl till pass för Salesforce övriga tjänster. Ett molnföretag som Salesforce måste kunna erbjuda tekniskt adekvata lösningar inom områden som teknisk integration. Det blir sannolikt enklare att lyckas med, med en av de mest framträdande leverantörerna inom koncernen.
För det fjärde ger MuleSoft en bättre chans för Salesforce att komma i kontakt med traditionell IT-personal hos kunderna. De är trots allt fortfarande en maktfaktor, även om verksamhetsfolk tar allt fler IT-beslut på många företag.
̶  MuleSoft har gett oss en bättre ingång till CIO-kontoren, där det finns folk som kanske inte bryr sig så mycket om CRM, säger Rolf Hall.
Så här långt verkar allt väl med MuleSoft och Salesforce. Nu återstår kanske främst två, delvis motstridiga, utmaningar. Å ena sidan bör Salesforce försöka integrera så mycket som lämpligt av MuleSofts teknik i företagets övriga tjänster. Å andra sidan bör MuleSoft även fortsatt få verka självständigt, för att garantera neutralitet mot marknadens alla leverantörer.
Bilden:
Rolf Hall ansvarar för det som kallas ”preesale” i Nordeuropa.