Nyheter

Lidl accelererar arbetet för minskat matsvinn

2018 satte svenska Lidl målet att halvera matsvinnet från butiker och lager 2025. Samtidigt lanserades matsvinnskonceptet ”Ta vara på”. Nu tar Lidl, som första livsmedelskedja i Sverige, ytterligare steg i kampen för att minska matsvinnet och redovisar matsvinnet helt öppet.

Lidl är den första och enda livsmedelskedjan som idag redovisar matsvinn med total transparens. Något som matsvinnsexperter länge har efterlyst av branschen. I och med publiceringen av hållbarhetsrapporten 2018/19 är Lidl den enda livsmedelskedjan i Sverige som redovisar matsvinn i ton. Matsvinnet uppgick under verksamhetsåret till 1,78 procent av andel såld mat (ca 6 400 ton). Halvårsrapporten för mars – aug 2019 visar en minskning och under perioden uppgick matsvinnet till 1,72 procent av andel såld mat.

– Transparens är en avgörande faktor för att vi tillsammans med våra kunder ska kunna lösa matsvinnsproblematiken. Hemlighetsmakeri leder oss inte på rätt väg utan riskerar skapa tvivel. Nu hoppas vi att fler aktörer följer efter och öppnar upp för att vi i branschen ska kunna bidra till en av vår bransch viktigaste hållbarhetsutmaningar, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

I början av oktober rullades matsvinnskonceptet ”Ta vara på” ut i alla 190 Lidl-butiker i hela landet. Konceptet som bland annat innebär att lådor med tre kilo fullt ätbara frukter och grönsaker med exempelvis skönhetsfläckar, säljs för 20 kronor, har gått över förväntan och blivit mycket populärt bland kunderna.

Konceptet innebär dessutom att kunderna har möjlighet att ta vara på mat med ”superkort datum”, mat som närmar sig sista förbrukningsdag eller bäst-före-datum, till kraftigt nedsatta priser med upp till 30–90 procent rabatt. Sedan starten av ”Ta vara på” och fram till sista september 2019 har nära 95 ton mat räddats.

– Vi vill ta vårt fulla ansvar för att minska matsvinnet och därför satte vi ett tufft mål att halvera matsvinnet i butiker och lager till 2025. Genom ”Ta vara på” minskar vi inte bara matsvinnet för vår verksamhet, vi påverkar också våra kunder att göra smarta och hållbara val och vi kan dessutom inspirera andra aktörer att öka takten i sitt arbete för att minska matsvinnet, avslutar Johan Augustsson.

Förutom ”Ta vara på” jobbar Lidl på flera fronter för att minska matsvinn:

• Lidls affärsmodell innefattar effektiva processer i alla led. Två fullsortimentscentrallager förser butikerna med en leverans per butik och dag vilket innebär att butikerna inte behöver ha något varulager vilket minskar risken för matsvinn.

• Mat som inte säljs tas vara på genom donationssamarbeten med hjälporganisationer som exempelvis Allwin. Bara genom det samarbetet nås behövande varje år av livsmedel från Lidl Sveriges butiker som motsvarar drygt 1 100 000 måltider. I dagsläget finns regionala och lokala samarbeten i drygt 40 procent av butikerna. Lidls nya målsättning är att samtliga butiker ska ha ingått donationssamarbeten 2025.

• Bröd är en kategori inom dagligvaruhandeln där svinnet är som störst och 2018 startade Lidl tillsammans med Fazer en branschunik satsning för att minska brödsvinnet. Samarbetet innebär att Lidl nu tar helhetsansvaret för brödhyllan, en satsning som redan under den första månaden resulterade i ett halverat brödsvinn.

Bild: Lidl