Nyheter

Integration är nyckeln till en bra kundupplevelse

I dagens digitala värld har konsumenternas krav på företagen ökat på att leverera produkter och tjänster snabbare än någonsin. Och om det går fel väntar katastrofen runt hörnet. Du har bara en chans att göra ett bra första intryck. Det är hög tid för organisationer att inse att molnbaserad integration är den bästa lösningen för deras moderniseringsstrategier. Det här skriver Ian Currie, EMEA Director av Dell Boomi.

Ta Tesco till exempel. Ett  IT-fel inträffade nyligen som slog ut Tescos hemleveranssystem och drabbade tusentals kunder och 10% av alla onlinebeställningar. Allt från festivalbesökare till lärare som förberedde aktivitetsdagar och de som beställt matvaror blev utan leveranser och sökte sig till sociala medier för att ge utlopp för sin frustration. Tescos svar var att ge sina kunder presentkort som kompensation. På ett liknande sätt råkade tågbiljettautomater i Storbritannien ut för ett mjukvarufel som hindrade pendlare från att använda och köpa biljetter. Liten tuva stjälper ofta stort lass brukar det heta. Och detta är just två exempel på ganska små missar som kostar mycket mer än inkomstbortfallet från beställda varor eller utebliven biljettförsäljning. Det handlar om kunder som inte bara kanske kommer hitta andra alternativ men också påverkat andra kunder att göra detsamma.

ab ian

Äldre system sviker företag
Exemplen ovan visar på hur viktigt det är att applikationerna är integrerade och effektivt anslutna till databaser genom hela organisationen. När en liten del går fel kan hela kedjan brytas med besvikna och missnöjda kunder som resultat. Därför är det viktigt att företag inser och prioriterar otillräckliga och äldre system. Integrationsteknologi spelar därför en väsentlig roll i att koppla ihop appar, data och enheter som i sin tur hjälper organisationer att säkerställa en första klassens kundupplevelse.

Tyvärr har fortfarande många stora företag en inställning av att befintlig IT inte behöver utvecklas. Denna inställning tar företag ingenstans utom möjligen till en plats där de anses ålderdomliga och irrelevanta. Det är särskilt farligt i en värld där det hela tiden dyker upp nya företag som är byggda just för att passa den digitala världen. De är enkla, flexibla och möter kundens förväntningar. I dag är kundupplevelsen allt. Och tålamodet med företag som inte lever upp till förväntningarna är begränsat för att inte säga obefintligt.

Modernisering är en förutsättning
De flesta felen som uppkommer är resultat av ignorerade svagheter och luckor inom ett företags IT-system som orsakar en kollaps av fragmenterade applikationer. Detta skulle enkelt kunna undvikas med ett modernt IT-system. Att integrera det gamla systemet till molnet och försäkra att det kan kommunicera med andra system är en process som kallas ‘modernisering’. Modernisering kan bara misslyckas när en uppdragskritisk äldre applikation inte kan kommunicera med en modern molnapplikation och göra vad den skall. Det är då du får problem och besvikna kunder.

För att täcka upp gliporna mellan platsbaserade system och den snabbt växande samlingen av kraftfulla molnbaserade företagsapplikationer och tjänster så vänder sig många organisationer till molnet. Att använda en integrationsplattform som en tjänst (iPaaS) är det bästa sättet att integrera både moln-till-moln och moln-till-platsbaserade scenarios, eftersom det ger molnautentiska kopplingar som platsplacerade verktyg saknar. När IoT, Al och mobil anslutbarhet fortsätter breda ut sig, så behövs iPaaS för en sömlös anslutning till applikationer, enheter samt mobil- och IoT -data som ofta finns utanför brandväggarna av ett företag.

Enligt Gartner kämpar de flesta CIO:s fortfarande med att förstå att traditionella integrationsmetoder inte klarar av dagens takt av innovation och digitala förändringar vilket är ett problem. Det är hög tid för organisationer att inse att molnbaserad integration är den bästa lösningen för deras moderniseringsstrategier.

Att välja en snabb och flexibel integrationsstrategi baserad iPaaS ger imponerande resultat snabbt. Bland annat kommer en ny mjukvaruinstallation vara praktiskt taget omedelbar med minimala hårdvarukrav och ingen eller låg direkt kostnad. Inom veckor eller endast dagar kommer företagsledningen se värdet av investeringen och effekten den ger för både organisationens medarbetare och slutkunder.

Kraven är för höga i dagens konkurrenskraftiga företagsvärld för att över huvud taget leverera något annat än en sömlös kundupplevelse. Organisationer måste börja använda integrationslösningar som gör dataöverföringar mellan applikationer något som händer snabbt, enkelt och i realtid. Bara då kan företag verkligen förlita sig på att IT-systemet levererar en kundupplevelse som de förväntar sig och förtjänar. Det kan vara skillnaden mellan en tillfällig konsument och en återkommande lojal kund, i en tid då företag behöver det som mest.

Läs mer om Gartner:

Av Ian Currie, EMEA Director av Dell Boomi
Redaktionen