Nyheter

Med nya miljörapporteringskrav följer risk för förlorade affärer

Ökad medvetenhet om miljöpåverkan märks inte minst inom bygg- och anläggningsbranschen. Trafikverket införde i mars 2024 krav på digital miljörapportering enligt BEAst följesedel 4.0 i alla nya upphandlingar, inledningsvis gällande drivmedelsförbrukning för tunga transporter och stora maskiner. Byggföretagen rekommenderar sina medlemmar att också tillämpa branschstandarden.

Den ideella föreningen BEAst fokuserar på digitalisering av processer för upphandling, inköp, logistik och fakturering. Med drygt 100 medlemmar i form av ledande företag och organisationer inom byggsektorn, skapas goda möjligheter till samverkan vid framtagning av nya branschstandarder. En av dessa aktiva medlemmar är Hogia Logistics Systems som varit synnerligen delaktiga i att utveckla och implementera standarder för digital kommunikation och hållbarhetsredovisning inom bygg- och anläggningssektorn, inklusive BEAst följesedel 4.0. 

De förändrade rapporteringskraven påverkar främst entreprenörer och stora byggföretagen samt kommuner, men då de behöver data från alla led påverkar det indirekt samtliga leverantörer och underleverantörer. Ett exempel är Trafikverket, en av de stora aktörer som sedan i mars har skärpt sina krav på miljörapportering vilket påverkar ett stort antal leverantörer.

– Förväntningarna är att kraven kommer fortsätta öka. Företag som inte kan tillhandahålla den klimatdata som efterfrågas riskerar att gå miste om viktiga uppdrag och intäkter, berättar Johan Verner, verksamhetsansvarig på Hogia Logistics Systems.

Hogia har inte bara varit delaktiga i utvecklingen av branschstandarden. Bolaget erbjuder också ett webbaserat affärssystem som riktar sig till åkerier, transport- och maskinföretag, och som självklart följer branschstandarderna som de själva varit delaktiga i att utveckla.

– Hogia Moveit skickar BEAst följesedel 4.0 till beställaren direkt efter att en tjänst eller en transport utförts. Den digitala följesedeln innehåller den klimatinformation som kravställs och är enhetligt formaterad, vilket förenklar sammanställning av data från leverantörer och underleverantörer, förklarar Johan Verner.

För mindre och medelstora företag kan kraven att rapportera miljödata så detaljerat som kunderna kräver kännas övermäktigt. När varje enskild order ska administreras manuellt kan det ta flera dagar att få ordning på all information. 

– I stort sett alla som använder vårt transportsystem Hogia Moveit är redan från början hårt arbetande entreprenörer med för många jobbtimmar i veckan. Om det ska finnas någon chans att få tid över till affärsutveckling, kundmöten eller en helt ledig weekend med familjen – då behöver de satsa på ett riktigt bra systemstöd som underlättar och förenklar, konstaterar Johan Verner.