Nyheter

Bergnäsbron i Luleå får nya klaffar

Bergnäsbron i Luleå genomgår ett omfattande reparations- och underhållsarbete under sommaren. Det är framför allt delar av klaffarna som ska bytas på den slitna och drygt 64 år gamla bron.

Bergnäsbron är en öppningsbar klaffbro som leder väg 616 över Lule Älv mellan Bergnäset och centrala Luleå. Det är en bågbro med flera bågar och en klaffbrodel.

Det är de övre delarna av klaffarna som är slitna och behöver bytas ut. Samtidigt sker ett materialbyte från aluminium till stål. Tidigare har det varit en lättviktsprofil i brobanan och nu blir hela överbyggnaden i stål. Det blir en överbyggnad av så kallad ortotrop stålplatta till klaffbrodelen med tillhörande anpassningar till befintliga fasta konstruktioner som kantskoning. Därtill utförs räckesarbeten och ommålning.

Bland annat ska det bli ett högre räcke mellan gång- och cykelbanan och vägbanan på klaffdelen av bron för att öka säkerheten för gående och cyklister.

– Det är ett omfattande jobb som tar sin tid. Vi ska byta hela överbyggnaden på klaffarna och vi måste riva bort vägbanan och balkarna under, säger Göran Öhman, Trafikverkets projektledare.

– Det finns inte så många broar av just den här typen. Det är ett speciellt projekt och mycket publikt. Bron utgör en stor trafikled in till Luleå och arbetena påverkar människor i högsta grad. Vi försöker lägga arbetena när de stör som minst.

– Vi har inspekterat bron noggrant, men det finns alltid risk att man hittar mer som behöver göras när man väl påbörjat arbetena, säger Göran Öhman.

Flera utmaningar

Broarbetena utförs av Infra Polar AB, ett entreprenadföretag inom främst infrastruktur som ägs av de finska företagen GRK (Graniittirakennus Kallio OY) och AB Tallqvist OY.

– Det här är ett jättespännande projekt med många utmaningar, trafiken, den intensiva arbetsperioden och säkerheten, säger Per Olofsson som är arbetschef vid Infra Polar.

– Det handlar bland annat om att lägga ihop pusslet för de tre veckor då arbetet ska utföras, där vi i planeringen är nere på tim-nivå. Säkerheten är också en stor del, vi arbetar högt uppe i luften och ska riva det man går på.

Infra Polar har sedan i höstas en helt ny organisation med sju anställda och ambitionen att växa. Bakom sig har företaget resurser i de båda finska ägarbolagen.

 Stängs för fordonstrafik

Den huvudsakliga delen av arbetet pågår under tre veckor från mitten av juli till början av augusti. Under den tiden stängs Bergnäsbron av för fordonstrafik och biltrafiken hänvisas till alternativa vägar. Bron kommer dock att vara öppen för gång- och cykeltrafik med undantag för en del vardagsnätter. Från våren 2018 till sista september kommer bron inte att kunna öppnas för båtar och farleden under klaffbrodelen kommer att vara avstängd.

– De som påverkas är segelbåtar, men det är få sådana som går upp i farleden, säger Göran Öhman på Trafikverket. Andra fritidsbåtar kan passera under bron på andra ställen.

FAKTA:

Reparation av Bergnäsbron i Luleå

Kostnad 10 – 20 MKR

Byggherre: Trafikverket Region Nord

Generalentreprenör: Infra Polar AB