Nyheter

Det är inte lätt att vara CIO

En CIO är, eller åtminstone borde vara, ett företags pionjär för förändring. Men det finns ett behov av stöd från hela organisationen för att den ska kunna ta steget in på nya digitala marknader. Här kommer fem råd till CIO:er från Petri Ahveninen, försäljningschef Norden, Dell Boomi, kring hur att de kan övervinna en av de största hindrena för digital transformation – teknisk skuld.
Det är inte lätt att vara CIO i vår tid. De besitter som bekant tekniskt kunnande, men nu förväntas de även kunna visa upp en bred verksamhetsförståelse. Det är inte längre tillräckligt att vara en betrodd medarbetare, som ansvarar för företagets IT-infrastruktur. Nu måste en CIO även arbeta tillsammans med andra befattningshavare för att leda organisationen på dess digitala resa mot nya marknader, affärsmodeller och arbetssätt.
En CIO bör vara självgående när det kommer till att förstå och översätta olika teknologier, oavsett vilka det handlar om, för att hjälpa sitt företag att ligga steget före konkurrenterna.
Men CIO:er står inför många kritiska utmaningar i denna nya roll. En av dem är att de måste övervinna sin tekniska skuld, eller technical debt, som innefattar företagens föråldrade teknologi, uteblivna uppdateringar och bristfälligt underhåll, vilken kan vara lika affärskritisk som ekonomiska skulder.
De tekniska skulderna hopar sig
När ett företag får tekniska problem, så ber man ofta IT-teamet ”att fixa det” med de medel som står till buds och utan planeringstid. Men resultatet blir då ofta att problemet endast ”fixas” för stunden, istället för att arbeta fram en grundläggande och hållbar lösning, varpå man får en teknisk skuld.
Det kanske var den enklaste och snabbaste lösningen när problemet uppstod. Dessvärre tär det på budgetar, tid, uppmärksamhet och arbetskraft om man ska bekämpa den tekniska skulden och samtidigt arbeta framåt mot digital transformation. Det är svårt arbeta tidsenligt och tro på nya möjligheter, när man sitter fast i ett virrvarr av förlegade koder och affärskritiska applikationer. Eller som en av mina bekanta, som är CIO på ett stort företag, uttrycker det: ”Teknisk skuld är en hopklumpning av dålig design, dålig kodning och dåliga genvägar som bara används som en slags quick-fix för att avlägsna några uppgifter från skrivbordet.”
Bli av med din tekniska skuld och skapa utrymme för digital transformation
Om man som CIO ska lyckas i sin roll som innovatör och visionär, så måste den tekniska skulden bekämpas – och det är en skuld med många fula ansikten.
Företag bör särskilt uppmärksamma följande fem punkter:
1. Bräcklig point-to-point-integration
Alltför många organisationer skapar för många integreringar med användaranpassade point-to-point-koder. Dessa integreringar är sällan återvinningsbara. Anslutningar och koder skapas för engångsbruk, men även sådana lösningar kräver ad hoc-insatser från en mindre armé av utvecklare och QA-testare för att hållas flytande.
2. Brister i datahanteringen
De användaranpassade point-to-point-anslutningarna gör det möjligt att säkerställa datakvaliteten. Men skickas verkligen data konsekvent över applikationer och verksamheter? Har företaget identifierat vilken applikation eller datalagringslösning som ska användas för varje datatyp? Att implementera nya affärsmodeller, lansera nya produkter och transformera hela organisationer, vars kritiska data är instabila eller icke existerande är svårt, om inte omöjligt. Därför är det viktigt att få kontroll över dataflödet och datakällorna.
3. Svårtillgängliga data
Du kan inte utnyttja möjligheter om du inte förstår dem. Flexibilitet och transformation kräver data och dataanalyser. Därför måste data finnas tillgängliga snabbt och enkelt när de väl behövs. Det måste alltid finnas tillgång till fullständiga och uppdaterade visningar av kunddata, produkter och andra viktiga aspekter av ett företags verksamhet.
4. Dåliga datadelningsmöjligheter
Teknisk skuld skapar ofta datasilos och efterlämnar en IT-organisation utan vare sig tid eller resurser att öppna dessa. Här handlar det inte bara om att öppna dessa silos för interna applikationer, utan även för lösningar som används av betrodda medarbetare och externa användare. Företagen har svårt att betjäna kunder och samarbeta med partners utan snabba och effektiva datadelningsmöjligheter, vilket i sin tur döljer potentiella uppenbara synergier mellan företagens avdelningar.
5. Begränsad och omständlig automatisering av processer
Arbetsflödesautomation används för att få stora mängder av användaranpassad programmering, som används för implementering av affärslogik och dataöverföring från en applikation till en annan. Idag är det dyrt för företag att inte automatisera sina arbetsflöden, men de kan inte räkna med att anpassade koder klarar av allt på egen hand. Detta måste numera hanteras CIO:er. Ett företags framgångar – ibland till och med dess ekonomiska överlevnad – beror på dess förmåga att vara innovativ och kunna genomföra en digital transformation.
Av: Petri Ahveninen, försäljningschef Norden, Dell Boomi