Ett nytt automatiskt larm för motorcyklister testas just nu av SOS Alarm i Sundsvall, rapporterar Sveriges Radio P1 idag. Larmsystemet är en app i motorcyklistens mobiltelefon som automatiskt larmar 112 om det händer en olycka. Det är företaget Detecht som har utvecklat appen.
Det är en applikation i förarens mobiltelefon som automatiskt larmar 112 när den känner av stora g-krafter och onaturliga rotationer.
Vid ett larm har föraren har 60 sekunder på sig att stänga av larmet innan det går iväg till SOS Alarm. Även om föraren reser sig upp och åker vidare under den tiden avbryts larmet
– Vi ska utvärdera varje larm nu, säger Lotta Fernström platschef på SOS Alarm i Sundsvall till Sveriges Radio P1. Larmar systemet rätt? Hur många falsklarm får vi? och så vidare, säger Fernström.
Sensorlarmet testas i hela Sverige mellan första mars och första juni och applikationen är gratis att ladda ner. Det är det svenska företaget Detecht som utvecklar systemet med en olycksalgoritm framtagen av forskare på Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
Det är också företaget som skickar informationen till SOS Alarm när en olycka skett. Till exempel mobilnummer, koordinater till olycksplatsen, namn och körriktning.
Motorcyklisten Björn Nordqvist i Sundsvall tror att systemet kommer att öka tryggheten på vägarna.
– Framför allt vid olyckor på småvägar där ingen ser. Tyvärr har vi haft händelser där motorcyklister legat skadade länge innan de fått hjälp, säger Björn Nordqvist till Sveriges Radio P1
Vid ett larm har föraren har 60 sekunder på sig att stänga av larmet innan det går iväg till SOS Alarm. Även om föraren reser sig upp och åker vidare under den tiden avbryts larmet
– Vi ska utvärdera varje larm nu, säger Lotta Fernström platschef på SOS Alarm i Sundsvall till Sveriges Radio P1. Larmar systemet rätt? Hur många falsklarm får vi? och så vidare, säger Fernström.
Sensorlarmet testas i hela Sverige mellan första mars och första juni och applikationen är gratis att ladda ner. Det är det svenska företaget Detecht som utvecklar systemet med en olycksalgoritm framtagen av forskare på Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
Det är också företaget som skickar informationen till SOS Alarm när en olycka skett. Till exempel mobilnummer, koordinater till olycksplatsen, namn och körriktning.
Motorcyklisten Björn Nordqvist i Sundsvall tror att systemet kommer att öka tryggheten på vägarna.
– Framför allt vid olyckor på småvägar där ingen ser. Tyvärr har vi haft händelser där motorcyklister legat skadade länge innan de fått hjälp, säger Björn Nordqvist till Sveriges Radio P1