Nyheter

Experter ifrågasätter bygget av höghastighetsbanan

Bygget av höghastighetsbanan är ett av de riktigt stora prestigeprojekten för regeringen. I synnerhet när det gäller att koppla det till miljöpolitik. Frågan är dock hur smart klimatåtgärd satsningen är?

– Det kan ta många decennier att hämta igen de enorma utsläppen av klimatgaser själva bygget ger upphov till, om det ens går överhuvudtaget, sa ekonomiprofessorn Maria Börjesson nyligen till fPlus.

Bygget av höghastighetsbanan beräknas ta uppemot 20 år. Enligt Maria Börjesson är det förvånande att regeringen väljer att satsa uppemot 230 miljarder kronor på något som utgår från dagens miljöpolitik – som har ett säkert utgångsdatum.

– Det är konstigt att prata om klimatnyttan i tåg när hela transportsystemet är fossilfritt om 20–30 år. Tågen ska börja användas om 15-20 år och användas under de kommande 80 åren och då kommer kritiken mot fossildrivna transporter att vara passé. Då är det troligt att både flyg och bilar drivs av el, säger hon.

Gustaf Engstrand, policychef för Tågoperatörerna, säger till fPlus att utsläppen av klimatgaser vid byggandet är en utmaning.

– Absolut, det är den största utmaningen. Men samtidigt kan det bli ett pionjärarbete som utvecklar industrin. Ska vi bygga väg för allt transportbehov i framtiden? Det finns en kostnad där också som måste visas.