Nyheter

Därför kan en långvarig strejk sänka SAS

Konkurrensen i flygbranschen är extremt hård och den nu inledda strejken kan allvarligt hota SAS förmåga att överleva.
– Vi tjänar motsvarande priset på en muffins på varje flygstol på våra kortare linjer, säger en representant för SAS som Arbetsmarknadsnytt har talat med.
Cirka 70 procent av SAS flygningar står idag på marken när sammanlagt 1 409 av flygbolagets piloter har gått ut i strejk. Det innebär i sin tur att 673 flygningar är inställda och 65 000 passagerare drabbas redan första dagen. Totalt drabbas cirka 170 000 strandade passagerare under strejkens tre första dagar.
Det gör strejken oerhört kostsam för SAS som tappar 30 – 35 miljoner bara i Sverige och sammanlagt cirka 75 miljoner i alla tre skandinaviska länder. Varje dag. Det är en ekonomisk smäll som inträffar samtidigt som SAS de senaste åren har börjat hämta in det krisläge som bolaget befann sig i för sju år sedan.
Kan radera hela överskottet
Frågan just nu är hur länge som strejken kan fortgå. Jakob Pedersen, flyganalytiker på Sydbank i Danmark menar att en tio dagar lång strejk riskerar att radera ut hela det överskott som banken räknar med att SAS ska ackumulera under året. Det skickar larmsignaler om en situation liknande den som 2012 så när höll på att sluta i konkurs
– Det skulle kasta tillbaka flygbolaget till en kamp för överlevnad. Som vi ser det har ledningen allt att förlora på att ge för stora eftergifter när förhandlingarna sätter igång igen. Det handlar om SAS framtid som ett självständigt flygbolag, skriver Jakob Pedersen i en kommentar till Arbetsmarknadsnytt.
SAS verkar på en marknad som präglas av extremt hård konkurrens där just lönekostnaderna är den största utgiftsposten följt av kostnaderna för bränslet. I Europa har en rad flygbolag gått i konkurs de senaste åren, bland andra svenska Nextjet och charterflygbolaget Primera. Så sent som fredags varslade flygbolaget BRA 363 anställda till följd av minskad efterfrågan på inrikesflyg. Trots det fortsätter konkurrens att hårdna vilket pressar de redan låga biljettpriserna och med ökande bränslekostnader tillsammans med en svag svensk krona ger det ytterst små marginaler.
Källa: Arbetsmarknadsnytt