Nyheter

Varje år dör över hundra personer i Sverige en förtidig död på grund av utsläpp från fartyg i Östersjön

SVT avslöjade igår att koldioxidutsläppen från inrikes sjöfart är nästan dubbelt så stora jämfört med vad man tidigare trott – och därmed även luftföroreningar och växthusgaserna som Sverige måste ta ansvar för.
När det gäller sjöfarten pratar man också om utsläpp i form av svavel, kväve och partiklar. Luftföroreningar som har en negativ påverkan på både miljö och människors hälsa.
– Små partiklar är den del av luftföroreningarna som har de tydligaste hälsoriskerna. De är så små att de kommer ner i våra lungor och kan även sprida sig till resten av kroppen, säger Lars Barregård, seniorprofessor och överläkare på Göteborgs universitet till SVT.

EU:s nya svaveldirektiv, som reglerar svavelhalten i bränslet på fartyg som trafikerar Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen, trädde i kraft 2015. Det har lett till stora minskningar av svavel från sjöfarten vilket i förlängningen minskat partikelutsläppen, något som har haft positiva effekter på luftmiljön.
– Vi hade tidigare kanske 200 till 400 förtidiga dödsfall i Sverige på grund av sjöfarten i Östersjön. Men det som är trevligt är att detta har minskat drastiskt sedan man införde nya regler för hur mycket svavel man får ha i bränslet, faktiskt minskat med en tredjedel på bara ett par år, säger Lars Barregård.
Foto: ASSY