Nyheter

WWF: Investera i hållbarhet

Stefan Henningsson, expert inom klimatinnovationer på Världsnaturfonden WWF, besökte nyligen SAS Institute på inbjudan av tech-nätverket Silicon Vikings för att hålla en keynote. Lägligt nog hade han promenerat till lokalerna hos SAS Institute.

– Vi på Världsnaturfonden har kontor vid Ulriksdals slott bara ett stenkast från er som sitter här på SAS Institute, berättade han när det var dags för keynote.

Stefan Henningssons huvudbudskap var att det finns mycket vi kan göra för att minska klimateffekterna. Både som individer och som företag.

– När det kommer till vad du och jag kan göra som enskilda personer brukar vi på WWF prata om bilen, biffen, bostaden, butiken och börsen. Hur vi bor, hur vi transporterar oss, vad vi äter och hur våra pengar investeras spelar en stor roll i hur mycket utsläpp vi orsakar i vår vardag.

Just investeringar är också intressant att titta på menar Stefan Henningsson. Vattenbrist, människans ökande konsumtion och en stadig minskning av den biologiska mångfalden är pågående utmaningar som Världsnaturfonden intensivt försöker mota i grind på olika sätt. Inte minst med ny teknik.

– Finansiella flöden behöver styras mot globala hållbarhetsmål. Allt vi kan göra med ny teknik likt artificiell intelligens för att vända den nedåtgående kurvan är helt avgörande, förklarar Stefan Henningsson.

Stefan Henningsson tryckte även på vikten av att förändra marknader genom att arbeta tillsammans med företag som förstår vikten och värdet att driva sin verksamhet på ett hållbart sätt och använda naturens resurser klokare. Det gäller till exempel material, energi och affärer. Men även innovationer på det digitala området kan hjälpa oss att motverka klimatförändringar.

– Digitala innovationer är viktiga för att få till stånd förändring. Några bra exempel är företag likt Enerfy vars smarta försäkring fått folk att köra mindre och Trine som investerar i solenergi, säger Stefan Henningsson.

Bilden:
Stefan Henningsson, expert inom klimatinnovationer på Världsnaturfonden WWF.