Nyheter

Klimatfrågan präglade Paris Air Show

Nyligen möttes aktörer från världens flygindustri på Paris Air Show. Sveriges största civila flygindustri, GKN Aerospace, var på plats.

– I år var det ett stort fokus på hållbarhetsfrågor. Det krävs en långsiktig satsning på forskning och utveckling för att göra flyget med hållbart, och där vi är med i flera olika forskningsprojekt, säger Robert Hell, ansvarig för samhällskontakter på GKN Aerospace.

För drygt en vecka sedan, mellan 17 och 23 juni, gick den femtiotredje upplagan av Paris Air Show av stapeln. De drygt 316 000 unika besökarna mötte över 2 500 utställare från 48 länder och under helgen lockades även allmänheten med flyguppvisningar. Sveriges största civila flygindustri, flygmotortillverkaren GKN Aerospace, var på plats för att möta kunder och leverantörer samt diskutera nya samarbeten, teknikutveckling och följa vad som händer i branschen.

En av årets stora nyheter på mässan var lanseringen av Airbus nya modell, A321 XLR. Modellen kommer, till skillnad från dess föregångare, att kunna flyga längre sträckor, t.ex. över Atlanten. GKN är partner i projektet och har tillverkat flera komponenter till motorn som bidrar till att göra den betydligt energisnålare än tidigare Airbus-modeller. Under mässan tillkännagav företaget även att de fördjupar sitt samarbete med motortillverkaren Pratt & Whitney och kommer att ta ansvar för en större del i deras framgångsrika växlade flygplansmotorer i framtiden.

Detta har varit möjligt tack vare satsningar på nya material och produktionslösningar, något som GKN utvecklat i nära samarbete med akademi, institut och andra företag vid Produktionstekniskt Centrum på Innovatum i Trollhättan. Det handlar både om nya motorkomponenter i komposit och tillverkning med additiv tillverkning (även kallat 3D-printing). Genom additiv tillverkning kan väldigt mycket material och energi sparas i produktionen, vilket gör produkterna både billigare och effektivare.

– Vi är väldigt duktiga på är att göra konstruktioner effektivare och lättare. Genom additiv tillverkning tillverkar vi bland annat strukturdelar till fläkten i motorn. Det kommer att bli den största komponenten i världen som har producerats med den metoden och som certifierats för kommersiellt flyg, säger Robert Hell.

Klimateffektivare flygplan i framtiden
Under en ceremoni i samband med mässan kungjorde 23 representanter från Europas ledande flygföretag, forskningsinstitut och universitet en gemensam deklaration i vilken de förbinder sig att öka investeringarna i teknikutveckling för att möta EU:s klimatmål om halverade utsläpp från flyget till år 2050. Eftersom flygplan har mycket lång livslängd, och världens flygplansflotta fördubblas vart femtonde år, så kommer de flygplansmodeller som lanseras år 2050 att behöva ha 90 procent mindre utsläpp än de nuvarande om målen ska nås.
Deklarationen som överlämnades till EU-kommissionen innebär att tempot i forskningen kring hållbarare teknik kommer att accelerera, under förutsättning att även EU fortsätter att satsa på flygforskning.
Redan under årets mässa uppvisades dock flera framsteg. Förutom den bränslesnåla Airbus-modellen så presenterades t.ex. flera demonstrationsmodeller av framtida, elektriskt drivna, flygplan. Samtliga är mindre flygplan som endast tar ett fåtal passagerare, och de flesta har ännu aldrig lämnat marken. Stora eldrivna passagerarplan ligger förmodligen fortfarande långt fram i tiden och troligtvis kommer andra lösningar, t.ex. hybriddrift eller nya bränslen, att användas för dem.
– Man får helt enkelt inte tillräckligt mycket energi ur batterierna just nu. Vi kommer förmodligen inte att se kommersiella stora eldrivna passagerarplan under de närmaste 30 åren. För att nå dit krävs betydande teknikgenombrott. Det är egentligen vårt budskap överhuvudtaget i det här sammanhanget: Det viktigaste sättet att möta klimatutmaningarna inom flyget är att satsa på ny teknik och det är branschens ambition, avslutar Robert Hell.
PÅ bilden: På mässan visades elflygplanet Alice från Eviation, ett litet plan tänkt för regional användning. I bakgrunden raketen Ariane 6, som GKN tillverkar komponenter till.