Nyheter

Problemen i Göteborgs hamn har blossat upp igen

Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivaren APM Terminals och Sveriges Hamnar. Joakim Ärlund på Sveriges Hamnar är inte förvånad, rapporterar Arbetsmarknadnytt

– Det handlar om några olika frågor, men den viktigaste är att arbetsgivarna och Transportarbetareförbundet har kommit överens om nya arbetstider i ett lokalt avtal i containerterminalen, säger Sveriges Hamnars förhandlingschef Joakim Ärlund till Arbetsmarknadsnytt.

I mars i år enades Svenska Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar om ett kollektivavtal. Detta efter decennier av bråk. Det avtal som har tecknats är ett så kallat andrahandsavtal, då arbetsgivaren redan hade ett kollektivavtal med Transportarbetareförbundet. Det avtalet räknas som förstahandsavtal.

Men nu menar Hamnarbetarförbundet att det är ett brott mot deras kollektivavtal att inte förhandla lokala avtal med dem. Det håller inte Joakim Ärlund med om.

– Tvärtom. Alla lokala överenskommelser kommer att träffas med den som har förstahandsavtalet, det vill säga Transport, säger han och poängterar samtidigt att alla lokala avtal omfattar alla medarbetare i hamnarna, oavsett vilket fackförbund de eventuellt är medlemmar i.

Anna Bergqvist, Head of HR & Employee Relations på APM Terminals, poängterar att de och Hamnarbetarförbundet inte är överens om hur avtalet ska tolkas.

”Vi anser att vi följt gällande kollektivavtal men tyvärr kunde vi inte enas efter lokala eller centrala förhandlingar i detta fall då vi har olika syn på vilka skyldigheter och rättigheter som avtalet innebär”, skriver hon i en kommentar till Arbetsmarknadsnytt.

Men nu väljer Hamnarbetarförbundet alltså att stämma arbetsgivarna för att de inte ingår lokala avtal med förbundet.

– Om Hamnarbetarförbundet inte vill acceptera den avtalsmodell som de har ingått så får de föra processer i Arbetsdomstolen. Vi har ju tvister i domstol lite nu och då, så att saker hamnar där tycker jag inte är något speciellt. Och att just den här frågan hamnar där hade jag förväntat mig, med tanke på Hamnarbetarförbundets kommunikation under våren, där de målade upp att kollektivavtalet hade en annan betydelse än vad det faktiskt har, fortsätter Joakim Ärlund.

Mer specifikt handlar stämningarna enligt Joakim Ärlund om tre olika frågor:

Arbetstider, MBL-förhandlingar och samverkan kring arbetsmiljö.