Nyheter

Bensinupproret 2.0: Sänk bränslepriset med 30%

”Bensinupproret 2.0 har som mål att få till en sänkning av bränslepriset med 30%. Det är rimligt och realistiskt samt inom ramen för miljömålen. Upprorets fokus ligger på människan, hennes möjligheter, friheter och rättigheter men också hennes ansvar. Möjligheter och friheter att utvecklas och påverka sin egen vardag. Rättigheter till egenmakt och inflytande i samhället. Ansvar att gemensamt bidra och främja samhällsutvecklingen för människa och miljö.

I skrivande stund har bensinupproret existerat i 5 månader vilket är ganska ofattbart, åtminstone om man har i det minsta följt utvecklingen. Facebookgruppen ökade redan från starten explosionsartat och inläggen samt kommentarerna  öste in varje dag. Dessa gav utlopp för ilska, upprördhet, och bristande förtroende för regeringen och politiker. Ledningen av gruppen uppmuntrades till att ta till extrema metoder för att på ett klart och tydligt sätt visa att tusentals människor i Sverige hade fått nog. Det var inte en lätt uppgift att tämja en sådan stor skara ilskna människor och övertyga de att gå framåt på ett ordnat och fredligt sätt. Intern kritik från gruppen var inte sen att göra sig gällande. Ledningen kallades för fega, mesiga, resultatlösa och mycket annat negativt. Trots allt detta har bensinupproret inte avvikit från sin ståndpunkt, att fortsätta driva opinionen på ett fredligt men ändå kraftfullt sätt.  

Dagar blev till veckor och veckor blev till månader. En ny typ av inlägg och kommentarer började göra sig alltmer synliga. Hundratals människor återgav personliga erfarenheter från sin vardag om hur de påverkades av det stadigt stigande bränslepriset. Man kunde läsa om familjer som inte har råd att besöka släkt och vänner som bor längre bort. Om föräldrar som inte har råd att lämna och hämta sina barn från dagis, skola och idrottsaktiviteter. Om pensionärer som kämpar med sin ekonomi. Där de är tvungna att jobba efter pensionen för att pengarna inte räcker till mat och boende och måste uthärda rekordhöga bränslepriser. Hur människor från land och stad, från norr till söder och unga som gamla brottades med att ta sig till jobbet och få ihop vardagspusslet på grund av höga bränslekostnader.

Dessa personer, öden och livssituationer kallades av finansminister Magdalena Andersson för konton i ett offentligt framförande. Direkt citat:

– Lyssna inte bara på Bensinupproret. De samlar många konton på Facebook, fortsatte hon med betoning på ”konton”. Sen får man se hur många människor som står bakom de kontona. Men de samlar inte så många i sina demonstrationståg.

Att som regerings vald offentlig person gå ut med ett sådant respektlöst hån, sådan provokation, utan någon slags sympati eller förståelse är skäl nog att ifrågasätta lämpligheten för Magdalena Andersson som finansminister. Detta är ett dåligt exempel på hur politiker använder sin retorik och maktposition för att förminska medborgare och vifta bort åsikter som man inte delar. Detta är principiellt, mänskligt och politiskt fel. Vi respekterar våra motståndare, ordningen och lagen och förväntar oss detsamma tillbaka. En offentlig ursäkt för detta uttalande vore på sin plats!

Övriga politiker och partier, få undantagna, följer tyvärr en liknande linje fram tills nu. Det har gjorts ett flertal försök att få återkoppling, en reaktion, ett samtal med sittande regering och andra partier också men de lyser med sin frånvaro. Demonstrationer i hela landet har pågått sedan starten, men de väljer att sätta dövörat till. I en öppen och transparent demokrati som vi tror oss ha i Sverige är denna nonchalans högst anmärkningsvärd. Det signalerar en feghet hos politikerna. Med detta visar de att de inte vill förlora röster genom att offentligt kritisera och deklarera att de inte vill ta del i debatten med bensinupproret. Å andra sidan vill de heller inte stödja tankegången och sätta sig ner för att diskutera. Även här för att säkra maktpositioner, ett typiskt ”lätt och lagom” förhållningssätt. Under tiden fortsätter ilskan och missnöjet med fordon och bränsleskatterna. Sverige och svenskarna är kända för att göra rätt för sig. Majoriteten av Sveriges befolkning är miljömedvetna. Man försöker bidra så gott det går. Detta genom att nyttja kollektivtrafiken i den mån det går, investera i nyare bilar som drar mindre bensin eller diesel, men det är ohållbart i stora delar av landet och för väldigt många människor. En medlem i gruppen sa detta väldigt tydligt:

”Detta handlar inte om att främja oss att göra rätt, för det går inte att göra ”rätt”. Och även om vi försöker så straffas vi något enormt. Detta är inte rätt.”

Bensinupproret 2.0 består inte av en grupp egoistiska människor som inte bryr sig om miljön, även om det ibland utmålas så av andra facebook grupper som skor sig på den uppmärksamhet bensinupproret 2.0 får. Under dessa fem månader har bensinupproret 2.0 tagit fram information om den miljöbelastning Sveriges bilåkande utgör. Man har fördjupat sig i vad skatterna avser och hur priserna sätts. Man har även tittat på de rekommendationer och överenskommelser Sverige har med EU. Resultatet har varit en ögonöppnare och bekräftar folkets misstankar och missförtroende för hur detta styrs. 

Här följer ett exempel; Grundpriset på bensinen är 6kr/per liter. På detta läggs sedan moms på bensinen därefter följer energiskatt, koldioxidskatt och tillslut moms på skatten vilket gör att priset vid pumpen blir ca 16kr/liter. Både energiskatten och koldioxidskatten är så kallade fiskala skatter vilket innebär att de inte är öronmärkta för miljöfrämjande åtgärder utan går direkt till stadskassan. Därutöver så blandas bensinen ut med fossilfria drivmedel till en viss del men från och med 2018 träffas 100 procent av bensinen av båda skatterna ändå. Som bilist så betalar man som känt även fordonskatt och för folk i storstäder betalas även tullskatter. Det är inte konstigt att det är så många som har fått nog! Vidare så backas denna överbeskattning eller straffbeskattning upp av nationalekonomer och en studie som beställdes av EU. Om skatten skulle sänkas till en nivå som EU-kommissionen menar är vetenskapligt motiverad utifrån miljömålen skulle bensinpriset i Sverige bli ca 12 kr, dvs helt i samklang med vad bensinupproret 2.0 har satt som mål. I och med att skatterna inte är öronmärkta för miljöåtgärder så har regeringen gjort sig beroende av denna inkomstkälla för att finansiera samhällsapparaten. Det är naivt och trångsynt att tro att vi kommer att slippa straffbeskattning om vi investerar i elbilar. Vi kan lita på att om tillräckligt många kör elbilar så kommer vi se nya el-skatter ploppa upp.

Ovannämnda punkter är bara ett axplock av exempel som visar hur orimligt och inhumana vissa av våra skatter är. Men det slutar tyvärr inte där. Det finns många andra exempel på hur människor far illa i samhället på många olika områden medans vi hör våra politiker prata om saker som många inte relaterar till. Det är glåpord, pajkastning och retorik som bygger på många ord men väldigt lite innebörd. Det senaste valet var i det närmaste pinsamt för Sverige, även sett utomlands ifrån. Ambitionen är att upplysa och informera hur vår del av energianvändningen påverkar miljön och klimatet globalt och inte paralyseras av skrämseltaktik och propaganda som det så ofta presenteras som. Allt för ofta matas vi med bilder, videoklipp och rapporter om naturkatastrofer på från fjärran länder där städer, barn och familjer far väldigt illa. Detta sätts sedan i relation och i samband med vår del av miljöpåverkan. Detta är en väldigt förvrängd sanning, det är orimligt och ett spel på vårat samvete.

Bensinupproret 2.0 är av den uppfattningen att miljön är och förblir en viktig fråga. I slutändan handlar miljöfrågan om människor. Om vår planet där vi och våra nära och kära lever och frodas, nu och i framtiden. Bensinupproret 2.0 påstår inte att forskare ljuger om klimatläget eller viftar bort studier som visar allvaret och konsekvenserna med miljöförstöringen. Vi följer forskningen, jämför, begrundar och utvärderar. Vårt mål är att ligga på rimliga och realistiska nivåer för Svergie och påskynda övergången till fossilfria drivmedel eller andra miljövänliga alternativ. Vi vill visa omvärlden att vi kan hålla ihop i Sverige och gemensamt och solidariskt bidra till bättre miljö. Att Sveriges industri och företag är innovativa och klarar av att leverera miljövänliga alternativ till hela Sverige till humana priser. Vi tycket att Sverige ska vara mer aggressiv och tydlig i kampen mot miljöförstöring i övriga världen, där den verkligen gör skada. Vad vi däremot inte vill är att omvärlden ska se att Sverige splittras i olika läger och straffas för att nå till orealistiska mål på utsläppen i Sverige. 

Det är även här bensinupproret 2.0 spelar en stor och viktig roll. Det är dags för Sverige och dess medborgare att ta ett aktivt ansvar. Vi har alla rätta förutsättningar att själva vara med och förändra Sverige till det bättre om vi verkligen vill, på riktigt. Informationen är lättillgängligt, vi är bildade, vi vet vad som är bäst för oss och vi kan ta ansvar för att förändra – förbättra! Det krävs civilkurage och det krävs vilja och mod. Vi är många och vi måste kräva och kämpa för vår rätt. Detta är inte en vädjan, detta är en uppmaning, en invit att ta tillfället i akt och vara med och göra sin röst hörd. Passivitet och att endast uttrycka sitt missnöje i det fördolda räcker inte längre, det förändrar inget. Makt ges aldrig, vare sig man har rätt till den eller inte, utan måste utkrävas. På samma sätt måste sann demokrati aktivt och gemensamt krävas av folket.

Jag väljer att avsluta med ett citat från Steve Jobs:

“The people who are crazy enough to think they can change the world are the ones who do.”

En stolt medlem i Bensinupproret 2.0 och Föreningen Uppror,

Michal Stankov”

Foto: Michael Gaida