Nyheter

SEAT deltar i nytt EU-projekt för framställning av biogas ur avfall

Den spanska biltillverkaren ska testa att köra på biometan från kommunala avfallsanläggningar. Projektet, som får en budget på cirka 46 miljoner kronor, beräknas pågå till 2023.

SEAT kommer de närmaste fyra åren att delta i projektet Life Landfill Biofuel som syftar till att ta tillvara förnybar gas från kommunala soptippar. Nu har projektet fått klartecken från EU-kommissionen. Målsättningen är att uppnå effektivare energihantering genom att ta tillvara biometan från vanligt förekommande inhemska energikällor. Projektet, som kommer att utvecklas i samarbete med andra parter, pågår fram till 2023 och får en budget på totalt 4,3 miljoner euro (ca 46 milj. kr) av vilka EU-kommissionen bidrar med 55%.

Andrew Shepherd, som är den på SEAT som ansvarar för biogasprojekt, betonade att:

– Det här projektet innebär en möjlighet till betydande framsteg inom forskningen och utvecklingen av biometan som drivmedel. Vårt slutliga mål är att ha bringat ner CO2-utsläppens miljöpåverkan till noll under en bils hela livscykel.

Med målsättningen att främja den cirkulära ekonomin, energieffektiviteten och en sänkning av utsläppen, är SEAT för närvarande engagerat i projektet Life Methamorphosis som är inriktat på att utvinna biometan från utvalt avfall och animaliskt slam från ett lantbruk i spanska Lleida. Det nya Life Landfill Biofuel-projektet är ytterligare ett steg på vägen eftersom råmaterialet där kommer direkt från ett avfallsupplag, utan föregående separering.

EU kommer 2035 att begränsa den andel kommunalt avfall som får dumpas på soptippar till 10 %. Därför är omvandling av avfall till biogas som drivmedel för bilar en tänkbar lösning på denna miljöutmaning. Bland övriga deltagare i projektet märks FCC, IVECO, universitetet i Granada, CARTIF Foundation, SYSADVANCE, Gasnam och Aqualia. Dessutom har SEAT startat ett liknande projekt tillsammans med Aqualia för att omvandla avfallsvatten till biobränsle.

Möjlig hållbar ekonomisk utveckling
Det finns närmare en halv miljon soptippar i Europa, så forskning och utveckling av metoder för att utvinna biometan från avfall utgör en affärsmöjlighet för att förvandla avfall till energikälla. Samtidigt skulle man på detta sätt bidra till en sänkning av miljöutsläppen.

I sammanhanget finns det också stor potential för att utfärda ursprungsintyg som visar var den producerade biogasen kommer ifrån. Ett system av denna skulle underlätta utvecklingen av en sådan industri i Spanien, som på annat håll inom EU, och om man gör det möjligt att överföra sådana intyg mellan olika sektorer, skulle detta öppna upp flera möjligheter för transportbranschen.

Största naturgasdrivna utbudet i Europa
SEAT är den biltillverkare i Europa som har det bredaste utbudet av naturgasdrivna bilar. Företaget tillverkar fyra olika modeller vid sin fabrik i Martorell: Leon, Leon Sportourer, Ibiza och Arona, världens enda naturgasdrivna SUV. 2018 tredubblade företaget sin försäljning av naturgasdrivna fordon och meddelade att man skulle investera motsvarande ca 64 miljoner kronor för att öka kapaciteten i Martorell-fabriken och på så sätt kunna höja produktionstakten av gasdrivna bilar från 90 till 250/dag. Dessutom fungerar SEAT som Volkswagen-koncernens kompetenscentrum när det gäller teknisk utveckling av komprimerad naturgas som ett alternativt drivmedel.

Bild: SEAT