Nyheter

Konvertering till etanol minskar klimatpåverkan

Nya klimatsmarta bilar räcker inte för att klara uppsatta klimatmål. Konvertering till främst etanol av Sveriges 2,8 miljoner bensinbilar var temat vid ett seminarium på torsdagsmorgonen i centrala Stockholm, arrangerat av 2030-sekretariatet.

– Om du är en snittperson så kan du halvera ditt CO2-avstryck bara genom att konvertera din bil, sade hållbarhetschef Per-Arne Karlsson, energibolaget ST1, till Stordåhd Kommunikation efter avslutande paneldiskussion.

En lag om konvertering av bensinbilar kom 2008. Men efter en inledande trend har utvecklingen stannat upp.

Idag rullar ungefär 220 000 flexifuel bilar på våra vägar.

– Som kom efter den förra boomen, tillägger Per-Arne Karlsson.

Till skillnad mot i exempel Frankrike ger inte till etanoldrift konverterade bensinbilar i Sverige någon bonus på Malus, det vill säga fordonskatten.

– I Frankrike har man haft det här i 10 år och det har haft jättestora effekter! Det säger Anna Lindén – moderator på frukostseminariet och ansvarig för Mobilitetsområdet på 2030-sekreteriatet – vars syfte är att säkerställa 2030-målen för transportsektorns klimatpåverkan.

Att konvertera en bensinbil till etanol kostar idag knappt 10 000 kronor.

– Ta bort Malusen under några år. Det skulle kunna finansiera konverteringen, föreslår Anna Lindén.

Förutom utebliven skattebonus, och även ofördelaktig mediarapportering, anfördes kundosäkerhet beträffande garanti från verkstad och bilföretag vad gäller drift och kvalitet efter konvertering till etanoldrift.

En förutsättning för att vända attityd och utveckling är stimulans för ökad efterfrågan på alternativa drivmedel som etanol och gas. Det ansåg på frukostseminariet närvarande representanter från såväl fordonsbranschen som etanolproducenten och distributören ST1.

– Jag vill att det blir inhemsk produktion. Så att det blir närproducerat, säger hållbarhetschef, Per-Arne Karlsson.

”Stora tal”

Personbilssektorn gör idag av med ungefär 10 miljoner ton CO2 per år.

Om dagens 220 000 flexifuel bilar får sällskap av ungefär lika många nytillverkade etanolmodeller så innebär det ett stort steg på vägen mot uppsatta mål för minskat klimatavtryck från transportsektorn, påpekar ST1:s hållbarhetschef Per-Arne Karlsson.

– Då kan du minska CO2 avtrycket från personbilssektorn med 1 miljon ton. Alltså 10 procent på ett rakt bräde. Det är ganska stora tal!

Bild: David Mark