Nyheter

Över 30 000 ingenjörer inom fordonsindustrin i Sverige behöver utbildas de kommande åren

Detta för att klara omställningen till mer eldrivna och självkörande fordon, enligt en ny rapport, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

– Det handlar om fordonsindustrins konkurrensförmåga särskilt gentemot Asien. Om vi inte klarar av att vara ganska eller väldigt lyckosamma särskilt med elektrifieringen är det många arbetstillfällen som kan vara i riskzonen. Säg att det i Västsverige är 40 000 direkt anställda inom industrin, säger säger Hans Fogelberg som är regionutvecklare på Västra Götalandsregionen till Ekot.

Cirka 140 000 personer är direkt anställda inom fordonsindustrin i Sverige men nu står branschen inför en stor omställning där fordonen ska bli eldrivna, uppkopplade och självkörande.

Enligt en rapport, från Västra Götalandsregionen med flera, behöver över 30 000 ingenjörer inom industrin i Sverige vidareutbildas de kommande fem åren – kostnaden för det ligger på över fyra miljarder kronor, enligt rapporten.

Nya jobb kan skapas och Sverige kan bli världsledande, säger Fredrik Sidahl, som är vd på underleverantörernas organisation FKG.

– Om vi håller fast vid den utvecklingen som vi har i Västsverige så kommer vi utgöra ett kluster på jordklotet jämförbart med ”Silicon Valley”. Det här har börjat bra och här i Västsverige vill man vara. Det attraherar den bästa kompetensen, säger han till Ekot.

Bild: John Howard