Nyheter

Interroll och Logstore levererar helautomatiserat reparationscenter för mobiltelefoner till PLL Group i Brasilien

Interroll och Logstore har färdigställt ett nytt reparationscenter för Grupo PLL, det största auktoriserade servicecentret för mobiltelefoner och smartphones i Brasilien.

Anläggningen i São Paulo, Brasilien, använder ett avancerat Factory Repair Service-koncept där alla reparationssteg automatiseras i samma takt som inom elektronikproduktion. Ett viktigt element i denna högpresterande lösning är Interrolls MCP (Modular Conveyor Platform) som gör det möjligt att varje år hantera upp till 24 000 mobiltelefoner i två arbetsskift.

Dessutom gör den automatiska fabriksdesignen det möjligt att leverera reparerade telefoner till ägaren på samma dag som de lämnas in i São Paulos cityområde.

Minimalistiskt system med enkelt underhåll och hög anslutning

Som en integrerad del av huvudkontoret för Grupo PLL i Moema-regionen i São Paulo erbjuder reparationscentret en ny upplevelse och en högkvalitativ servicestandard till konsumenten med fokus på triaden: effektivitet, teknik och skala.

– Med vår nya anläggning ville vi dramatiskt öka vår prestanda genom att undvika komplexa manuella interna processer. Vårt mål var att ta fram en mycket avancerad lösning som också är unik i Latinamerika, säger Lucas Linhares, Managing Partner på Grupo PLL.

Utformningen av det nya reparationscentret följer det industriella Factory Repair Service-konceptet och implementerades av Logstore, den systemintegratör som ansvarar för projektet.

– Projektet planerades noggrant och holistiskt – från möbeldesign till automatiserade transportbandssystem. Det fick sin specifika styrka genom Industry 4.0-attribut och genom att omvandla detaljhandelstjänsterna i omnichannel genom avancerade tekniska lösningar”, tillägger Helson Santos, Logstore Business Manager. Vi byggde transportörer i möblerna och gjorde därmed hela systemet minimalistiskt. Med den använda tekniken skapade vi ett verkligt Industry 4.0-koncept där allt är anslutet, har hög energieffektivitet och lätt kan renoveras eller utvidgas utan att ersätta befintliga transportörer, vilket gör detta till ett hållbart projekt.

Lägre ljudnivåer och strömförbrukning med 24V RollerDrive

– För att smidigt integrera i hela konceptet bakom PLL-lösningen har Interroll anpassat transportörerna till en bredd av 50 cm så att de senare kan transportera bärbara datorer och drönare, säger Marcos Gaio, VD på Interroll Brazil. Vi har också utrustat systemet med 24V RollerDrive-teknik för att minska ljudnivån och strömförbrukningen, vilket ökar systemets effektivitet och ökar den totala hållbarheten i det 300 kvadratmeter stora reparationslabbet.

Utöver RollerDrive-tekniken är MCP från Interroll utrustad med skanningssystem för streckkoder och använder 24V HPD:er (high-performance divert). Det nya systemet har utformats för att stödja en månatlig transportkapacitet på upp till 24 000 mobiltelefoner med två arbetsskift. Det hanteras helt av mjukvara utvecklad av Logstore vilken reglerar automatisk transport av mobiltelefoner mellan reparationsceller.

– Utan MCP-lösningen i detta 300 kvadratmeter stora utrymme skulle vi knappast kunna reparera 15 000 enheter per månad och vi skulle behöva många fler anställda för de olika stadierna i produktionsprocessen. Vi befinner oss i den konceptuella och tekniska framkanten med fullt stöd från Interroll och Logstore, säger Lucas Linhares från Grupo PLL.

Bilden:
MCP (Modular Conveyor Platform) från Interroll integreras sömlöst i Factory Repair Service-lösningen hos PLL.
Bild: Interroll