Nyheter

MeBeSafes nudger äntligen på väg

Trafikregler funkar bara om folk faktiskt följer dem. Istället kan man bygga om världen så det blir mer troligt att man tar ett bra beslut utan att tänka på det.
MeBeSafe har designat flera så kallade nudger, och de är nu redo för att komma ut på vägarna.

– Där är den! Ljusen tänds – vi kommer närmre och närmre… Och den funkar! Stefan Ladwig, koordinator för EU-projektet MeBeSafe, är förtjust. MeBeSafe jobbar med nudging för säkrare trafikbeteende, och den första så kallade nudgen har just byggts upp på en väg.

Bil efter bil kör förbi medan speciella ljus i vägrenen blinkar av och an. Och förarna verkar reagera på det som händer.

Den här mystiska ljusblinkningsmojängen är en av de sakerna MeBeSafe har byggt för att göra trafiken säkrare. Klassiskt sätt har man ju oftast använt förbud och regler för att få en säkrare trafik.
Men lagar och regler funkar bara om folk kommer ihåg dem och väljer att följa dem. Med hård övervakning och stränga straff kommer många såklart att lyda ändå. Men det betyder att vi har skrämt folk till lydnad. Skulle det inte vara bättre om alla gjorde säkra val på egen hand?

MeBeSafe tar fasta på det här genom att använda den allt mer populära nudning-tekniken. En nudge är en förändring av omvärlden som gör det mer troligt att du gör ett bra val. Men du är fullt fri att göra precis vad du vill, eftersom en nudge är raka motsatsen till förbud.

Den här positiva grundinställningen tar MeBeSafe med ut till vägarna. Och vägarna är verkligen något som är farligt. Mängder av människor dör eller skadas i trafiken varje dag.

Självklart har det byggts en massa säkerhetsfunktioner som ska rädda oss, men de flesta av dem försöker bara undvika eller mildra effekterna av en krasch när den redan – eller nästan redan – har hänt.

Värt att tänka på är att varje olycka bygger på en lång rad med tidigare händelser. Hade man gjort bra och säkra val hela tiden så skulle många olyckor aldrig ens vara i närheten av att hända. Det är här MeBeSafe kan göra skillnad.

Gör korsningar mindre farliga

Korsningar är en röd fläck i statistiken om trafiken. Olycka efter olycka händer i denna till synes trygga hamn, och korsningar där bilar och cyklar möts är något av det värsta. Åtta av tio olyckor mellan cyklister och bilister händer här.

Normalt utspelar sig händelseförloppet på samma sätt varje gång: bilist och cyklist rör sig mot korsning, bilist och cyklist ser inte varandra i tid, och bilist och cyklist krockar. För att göra den här situationen mindre farlig så måste både bilister och cyklister ändra sitt beteende.

Det är helt rimligt att alla trafikanter tar det varsamt och är extra uppmärksamma innan en farlig korsning. Kommer man med låg hastighet blir det också enklare att bromsa när det behövs.

MeBeSafe har märkt att platta streck på gatan kan hjälpa till med det här. När man cyklar över strecken så känner man dem inte, men de kommer tätare och tätare inpå varandra allteftersom man närmar sig korsningen. Och eftersom de kommer oftare och oftare så tror man instinktivt att man kör fortare och fortare – och så väljer man att sakta ner.

Den första studien visar på en mycket ovanlig kombination av resultat. Strecken verkar minska cyklisternas hastighet ganska påtagligt, men de är samtidigt väldigt uppskattade av de som cyklar.

Men för att nå en säker framtid måste bilarna också sakta ner. MeBeSafe har ännu en idé. Genom att sätta upp rader med lampor i vägrenen, så kan vi tända och släcka individuella ljuskällor enligt ett visst mönster. Och det här mönstret gör att ljuset verkar röra sig emot dig när du är ute och kör.

Och eftersom omgivningen verkar röra sig fortare så blir man mer benägen att sänka farten även i det här fallet. Men det absolut mest sinnrika med den här nudgen är att den bara behöver vara påslagen när man kör för fort.

Mer uppenbara nudger

Båda de här nudgerna är ganska diskreta, och man kanske inte tänker på dem mer än en gång. Men nudger kan också vara mycket mer uppenbara. MeBeSafe har utvecklat en sådan nudge som ska användas inuti bilar – och den hjälper dig att få syn på cyklister.

I en idealisk värld skulle en grön linje projiceras i vindrutan; en linje som verkar gå längs med vägen du ska ta. När en cyklist närmar sig så blir den potentiella olycksplatsen röd och ett hack visar vilken riktning cykeln kommer ifrån. I och med att det här systemet togs från simulation till verklighet gjordes linjen om till en ikon i instrumentbrädan. Den här ikonen har också visat sig ha en stor effekt.

En helt ny värld öppnar sig om man kan använda uppenbara nudger inuti bilen. Redan idag finns det kaffekoppssymboler i instrumentbrädan som tänds upp när bilens säkerhetssystem märker att man är för trött. Tyvärr är den här symbolen inte alltid nog för att man som trött förare ska agera.

Därför kommer MeBeSafe experimentera med att ge belöningar till de som sköter sig och tar en paus. Blir en trött förare mer sugen på att stanna om han eller hon får en gratis kaffe på närmsta mack? Eller en biobiljett? Ett belöningssystem som det här skulle kunna utbilda förarna, och därmed fungera på lång sikt.

Ett nytt sätt att coacha förare

Ett annat sätt att påverka folk över tid är att använda coaching. MeBeSafe kollar på hur coaching funkar för lastbilsförare. Lastbilschaufförer formligen bor på vägen. De är verkligen experter och det finns inte många andra som har kunskap nog att coacha dem. De enda som skulle kunna göra det är andra lastbilsförare, men de har inte tid att följa med och se hur sina kamrater verkligen kör.
Så MeBeSafe uppfann en app för att göra det åt dem. Appen håller koll på hur man kör, och all data tillhör varje individuell förare. Ingen kan övervaka dem eller tvinga dem att visa hur de kört. Bara telefonen med appen kommer analysera datan, och föreslår sen när två kollegor ska träffas och vad de ska diskutera på sitt möte.

Alla de här lösningarna har testats i mängder med förstudier, för att göra det klart att ingen annan lösning är bättre. Och nu är de på väg till vägarna. MeBeSafe har byggt allt det här på riktiga vägar, i riktiga bilar eller för riktiga mobiler. Under sex månader kommer de testas av vanliga människor för att göra klart hur de funkar, för vilka de funkar och hur de kan göra trafiken säkrare.

Bild: MeBeSafe