Nyheter

Norrmejeriers unika system för samdistribution minskar transportutsläppen

Mot bakgrund av att Sveriges utsläppsminskningar planar ut istället för att accelerera, samtidigt som Klimatpolitiska rådet pekar på transportsektorn som den sektor där tiden är mest knapp för att klimatmålen ska nås, kan det vara relevant att lyfta fram exempel på hur man kan minska utsläpp från transporter även under knepiga förhållanden.

Norrmejerier har tagit fram ett unikt system för samdistribution av varor i Norrland, s.k. kollektivtrafik för varuleveranser, som kraftigt minskar antalet lastbilar som behöver köra i Norrland och därmed också utsläppen.

Livsmedelsföretagen, branschorganisationen för livsmedelsproducenter, har nyligen tagit fram ett hållbarhetsmanifest med åtaganden bland annat om en fossilfri industri. Ett bra exempel på ett företag som arbetar hårt för att minska utsläppen inom ramen för hållbarhetsmanifestet och göra sina transporter fossilfria är just Norrmejerier.

Norrmejerier hämtar 7% av Sveriges mjölk på 50% av Sveriges yta, och har ett socialt kontrakt med norrlänningarna i regionen att oavsett var i Norrland den lokala mjölkbonden eller matbutiken ligger, så hämtar man mjölken på gården och levererar lokala mejeriprodukter till butiken. Varje år kör Norrmejerier hela 900 000 mil lastbil, från Sundsvall i söder till Riksgränsen i Norr.

– Oavsett vart mjölkgården, butiken eller skolan ligger i Norrland så hämtar vi mjölken och levererar de lokala mejeriprodukter du behöver, säger Anders Fredriksson, vd på Norrmejerier.

För att skapa mer hållbara transporter i Norrland har Norrmejerier startat ett system med samdistribution, s.k. ”kollektivtransport” för livsmedelsproducenter, så att inte varje producent behöver köra sina egna transporter över hela Norrland. Alla som vill får skicka med sina varor i Norrmejeriers lastbilar och på så sätt dra nytta av ett optimalt planerat linjenät med den höga leveranstäthet som färska mejeriprodukter har.

– Vi varken kan eller vill göra Norrland mindre, så då måste vi jobba smartare istället. Genom samdistributionen får alla som vill åka med. För varje aktör som åker med oss istället för att köra egna lastbilar minskar vi utsläppen, och dessutom blir vägarna säkrare, säger Anders Fredriksson.

Sedan 2015 har samdistributionen ökat kraftigt och nådde nyligen en milstolpe där över 60% av varorna som körs ut är andras. Över 70 olika livsmedelsföretag distribuerar idag sina varor via samdistributionen. Systemet innebär stora utsläppsbesparingar i form av färre lastbilar som kör i Norrland, och det finns potential för liknande system att upprättas i andra delar av landet. Norrmejerier har dessutom utvecklat ett av Sveriges mest avancerade ruttoptimeringssystem, och tack vare det lyckats minska antalet körda mil med 15% (2015-2018).

– Vi vet att lösningen på livsmedelsbranschens klimatbelastning är en hållbar och effektiv livsmedelsproduktion som lägger lika stor vikt vid hållbarhet som vid smak, kvalitet och näring. Norrmejeriers system med kollektivtrafik för varuleveranser är ett typiskt bra exempel på vad ett företag kan göra för att minska sina egna och andras utsläpp, och kraftigt effektivisera livsmedelstransporterna i en hel region, säger Sara Sundquist, hållbarhetsansvarig, Livsmedelsföretagen.

Samtidigt jobbar Norrmejerier för att hela fordonsflottan ska vara fossilfri, något som dock är utmanande eftersom att det råder brist på HVO i Sverige just nu. Anders Fredriksson, vd på Norrmejerier, menar att det krävs långsiktighet och tydlighet i styrmedlen från politiken för att omställningen ska snabbas på.

Bild: Norrmejerier