Antalet personer som cyklar även på vintern har ökat kraftigt de senaste åren. Men för att det ska bli en både säker och trevlig upplevelse krävs vissa förberedelser. If har frågat vintercyklister vilken utrustning som är hetast i kylan.
Nu när vintern gjort sitt intåg blir det allt glesare på cykelbanorna. Kyla, is och snö får många att börja åka kollektivt istället. Men med rätt utrustning kan man cykla året runt.
I en ny undersökning har försäkringsbolaget If ställt frågan om vilken extrautrustning som vintercyklisterna använder mest under vinterhalvåret. Sadelmuffen hamnade på förstaplats, nästan var tionde har en sådan. Endast sju procent svarar att de använder dubbdäck.
– Det bästa sättet att minska olycksrisken på halt väglag, ur cyklistsynpunkt, är dubbdäck. På torr snö fungerar sommardäcken fortsatt ganska bra, men när det råder ishalka måste man helt enkelt ha dubbar för att få fäste i svängarna, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på försäkringsbolaget If.
Mätt i antal sker betydligt färre cyklistskador på vintern jämfört med sommaren, beroende på att färre personer cyklar då. Samtidigt har Statens väg- och transportforskningsinstitut pekat ut halt väglag och halka som den vanligaste orsaken bakom singelolyckor på cykel generellt, baserat på analyser gjorda på olycksdata från STRADA.
Ungefär var tredje olycka inträffar på grund av halt underlag, konstaterar VTI, och allra vanligast är just is/snöhalka som uppges ligga bakom var femte allvarlig skada bland singelolyckorna.
– För att undvika halkolyckor är det bra att lära sig var vägen kan vara extra hal. Det gäller exempelvis broar, vägar som går längs med öppet vatten och partier av väg som skuggas av träd. Man bör också lägga på minnet att när det är någon plusgrad ute så är vägytan ofta kallare än luften, vilket kan skapa isbildning, säger Irene Isaksson-Hellman.
Hon lyfter även väghållarnas ansvar för effektiv snöröjning och halkbekämpning som mycket viktiga åtgärder för att minska allvarliga skador på cykel så här års.
– Ljus och reflexer är annan viktig utrustning att ha när man cyklar under den mörka årstiden. Reflexer minskar risken att bli påkörd, tillägger hon.
I en tidigare undersökning av If uppger mer än varannan i Skåne, Halland och Kronoberg att de cyklar under vinterhalvåret. Det kan exempelvis jämföras med Stockholm, som hittas nära listans botten, där endast 23 procent trampar sig igenom vintern på två hjul.
– Dubbdäck är ett hett tips för den som letar efter en ”hjulklapp” att ge till en vintercyklist, avslutar Irene Isaksson-Hellman.
Ifs tips för säkrare vintercykling
Byt till dubbdäck.
Släpp vid behov ut lite luft ur däcken för att få bättre fäste.
Kolla bromsarna oftare under vintern, både hand- och fotbroms, och byt ut bromsklossarna om det finns behov.
Rengör bak- och framlampan samt reflexytor regelbundet
Klä dig varmt
Här följer listan över Ifs tips som gör både dig och cykeln redo för vintervägarna!
För dig:
Hjälm
En tunn, varm mössa (som t ex skidskyttarna har) som passar under hjälmen
Små värmekuddar att stoppa i vantarna
Reflexband eller reflexväst
Underställ och skalkläder
För cykeln:
Lyse; vitt eller gult fram, rött bak
Reflexer; vit fram, röd bak, gula på sidorna
Dubbdäck
Rejäla stänkskärmar
Cykelkedja och lager som är väl smorda
Cykelväskor i vattentätt material för ombyte till jobbet med mera, då det kan vara svårt att ha ryggsäck när man har mycket kläder på sig
Och sist men inte minst – glöm inte sadelmuffen. Både snygg och funktionell!
Bild: If