Nyheter

72 % av cheferna i Norden känner större press från sin arbetsgivare än från sin familj när stora beslut skall tas

Ny studie undersöker kopplingen mellan beslutsfattande och affärstillväxt i 12 länder och inom sju industrier. Företagsledare i Norden är mer oroliga för stora beslut på jobbet än kritiska beslut hemma som påverkar deras familj, enligt en ny studie utförd av Oracle NetSuite.

Den nya studien ”Unlocking Growth”, som ger insikter från fler än 1 000 företagsledare i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Förenade Arabemiraten, Benelux och Norden, fann även att 94 procent är överhopade av data när de fattar beslut. Nästan en fjärdedel (23 procent) sätter riskreduktion framför potentiell framgång för att undvika en eventuell negativ påverkan på deras karriär. Och hela 29 procent förlitar sig på magkänsla och intuition för att fatta kritiska beslut.

– Det är mycket snack om en förändrad ekonomisk, teknisk och politisk arena. Men när man tittar närmare på organisationer i Norden finner man ett ökande antal tillväxtmöjligheter om de kan fokusera sin tid och resurser på rätt saker, säger Nicky Tozer VP EMEA, Oracle NetSuite.

Och tillägger:

– För att uppnå detta fokus måste organisationer hantera de beslutsprocesser och planeringsutmaningar som identifierats i denna studie så att de kan använda data för att anpassa sig och kunna förbättras snabbare än deras konkurrens och låsa upp nya tillväxtmöjligheter.

En arbetskultur med press på beslutsfattande

Chefer i länder och industrier är under enormt tryck när de fattar kritiska affärsbeslut och som ett resultat av detta sätter många riskreducerande före potentiell framgång.

• De flesta chefer (72 procent) sa att de upplever mer press när de fattar ett stort beslut på jobbet än i sitt personliga liv.

• Rädsla för att påverka intäkterna negativt (31 procent), skada det personliga ryktet (25 procent), förlora sitt jobb (23 procent) och negativt påverka medarbetare (19 procent) är de fyra primära sakerna som Nordens chefer är bekymrade över.

• Riskaversion är ännu högre bland organisationer som definierar sig som högpresterande – 62 procent medger att de aktivt tar beslut med låg risk, även fast de är medvetna om att deras val kanske inte är lika framgångsrikt.

Ett ohälsosamt förhållande till data

Informationsöverbelastning, tidspress och brist på förtroende för ledande befattningshavare stryper beslutsprocessen och leder cheferna till att gå på ”magkänsla” för att informera sig om sin beslutsstrategi.

• Nästan alla (93 procent) av Nordens chefer är överhopade av data under beslutsprocessen. Chefer i Frankrike (99 procent) rapporterade de största problemen med data, medan chefer i Storbritannien (92 procent) rapporterade minst.

• Tidspress och mer komplexa processer försvårar också beslutsfattandet. 25 procent av cheferna i Norden har haft mindre tid att fokusera på kritiska beslut under det senaste året och 24 procent konstaterar att fler människor har engagerat sig i processen, en fråga som var särskilt utbredd i Förenade Arabemiraten (51 procent).

• Endast 12 procent av Nordens affärsledare konstaterade att de litar på ledningen när de söker beslutsfattande. Medarbetare (35 procent) och branschkollegor (17 procent) var de mest betrodda.

• 49 procent av de svarande i Norden räknar med att vända sig till en robot som stödkälla när de fattar kritiska beslut under nästa år. Chefer i Frankrike (51 procent) var mest troliga, medan chefer i Storbritannien (33 procent) var minst benägna till att söka råd från en robot.

• 61 procent erkänner att de inte fattar mycket datadrivna beslut.

Positiv framtidsutsikt för tillväxt och ett meddelande till ledande befattningshavare

Chefer i länder och industrier förväntar sig att deras organisationer ska växa, men framhöll behovet av att ompröva planeringsprocessen för att säkerställa att data kan användas för att anpassa affärsplanerna samt att alla ska arbeta för en tydlig plan för framgång.

• 56 procent av cheferna förväntar sig att deras verksamhet ska växa under de kommande två åren. Chefer från Storbritannien var de mest positiva (63 procent) följt av Förenade Arabemiraten (57 procent), Tyskland (56 procent), Norden (54 procent), Benelux (50 procent) och Frankrike (49 procent).

• Chefer inom detaljhandeln (33 procent) var de mest säkra på att deras organisationer kommer att överskrida tillväxtmål följt av mjukvara och teknik (29 procent), tillverkning (27 procent)och distribution (22 procent). Chefer inom ideella organisationer (11 procent) hade minst förtroende.

• 65 procent av Nordens chefer säger att deras organisation är bra på att utnyttja nya möjligheter, men det finns allvarlig oro för planeringsprocessen. Endast 24 procent säger att de är skickliga på att anpassa affärsplaner baserade på dataanalys och bara 16% tror inte att ledningen ger en tydlig plan för framgång.

Metodik

För denna studie samarbetade NetSuite med Raconteur för att kartlägga 1 050 personer på chefsnivå. Respondenterna kommer från Storbritannien (300 svarande), Frankrike (150 respondenter), Tyskland (150 respondenter), Förenade Arabemiraten (150 respondenter), Benelux (150 respondenter) och Norden (150 respondenter) och representerade små och medelstora organisationer från en rad olika branscher. Deltagarna medverkade via ett online-frågeformulär och undersöktes under oktober och november 2019.

Om Oracle NetSuite

I mer än 20 år har Oracle NetSuite hjälpt organisationer att växa, skala och anpassa sig till förändringar. NetSuite tillhandahåller en svit med molnbaserade applikationer, som inkluderar ekonomi / Enterprise Resource Planning (ERP), HR, professionell serviceautomation och omnichannel-handel, som används av mer än 19 000 kunder i 203 länder och regioner. För mer information, besök http://www.netsuite.com.

Bild: Oracle