Nyheter

Hybridelektrisk pendelbåt i Stockholmstrafiken

I ett gemensamt utvecklingsprojekt har Blidösundsbolaget, ett företag inom Transdevkoncernen, och Scania byggt om M/S Rex för elhybriddrift. Fartyget från 1937 går nu i pendeltrafik på uppdrag av Storstockholms Lokaltrafik.

– Erfarenheterna hittills är positiva, säger Fredrik Liw, teknisk chef på Blidösundsbolaget. Mycket utveckling och provning kvarstår men vi kan minska CO2-utsläppen med upp till 47 procent om även infrastrukturen kommer på plats.

Ungefär 60 procent av pendlarna i Stockholm reser kollektivt och SL:s väg- och spårbundna trafik är helt fossilfri. På senare tid har regionen i högre grad börjat utnyttja vattenvägarna för att kunna erbjuda kortare och snabbare resor. Men majoriteten av SL:s flotta på 80 egenägda och inhyrda fartyg är långt ifrån fossilfria. Därför välkomnas beslutet att bygga om M/S Rex för elhydriddrift.

– När Scania tog kontakt med oss hade jag redan tänkt att Rex var ett lämpligt fartyg för en elhybriddrivlina med tanke på att den är väldigt energieffektiv, förklarar Fredrik Liw. Vi behöver komma bort från fossila bränslen och förhoppningsvis är detta ett steg i den riktningen.

M/S Rex, som kan ta upp till 150 resenärer, går i daglig trafik på Mälaren mellan Tappström på Ekerö och Klara Mälarstrand intill Stadshuset. Den drivs med Scanias 13-litersmotor, som uppfyller den strikta internationella emissionsstandarden IMO Tier 3, och Scanias elmaskin.

Det innebär att fartyget kan angöra hamnar ljudlöst. Effekten är 240 kW i kontinuerlig drift eller 290 kW i korta perioder. Det krävs cirka 100 kW i kraft för att driva fartyget i marschfart, vilket betyder att fartyget kan köra omkring två timmar på ren eldrift.

– Detta kan bli banbrytande, säger Mattias Rosengren, Lead Engineer på Scania Engines. Vi tar teknik från fordonsvärlden till marinområdet, liksom vi tidigare gjort med dieselmotorer. Fartygets drivlina innehåller samma komponenttyper som i Scanias hybrid och helelektriska fordon.

Bilden:
M/S Rex.
Bild: Scania