Nyheter

Stora brister i säkerheten vid vägjobb

Kvaliteten på skyddsarbete vid vägarbeten varierar kraftigt. Det finns tydliga riktlinjer för hur det ska göras. Samtidigt visar Trafikverkets arbetsplatskontroller på stora brister.

Trafikverkets statistik för 2019 över avvikelser vid arbetsplatskontroller visar att det finns stora brister i säkerhetsarbetet vid arbete på väg. I 73,8 procent av kontrollerna förekom felaktigt monterade skyddsbarriärer. Andra exempel är felaktigt utförda tillfälliga vägmarkeringar (62,8 %) och att varningsfordon inte använts när så krävs (71,6 %).

– Vi måste höja kompetensen både internt och externt. Vi såg på kontrollerna att det blev sämre trots att det fanns krav på utbildning för de som jobbar på väg. Därför infördes kompetenskrav i stället, säger Jan Backman, som arbetar med trafikmiljö vid arbete på väg hos Trafikverket.

Förändring tar tid

Att det fortfarande blir så många avvikelser vid arbetsplatskontroller kan enligt Jan Backman bero på att de nya kompetenskraven ännu inte fått genomslag.

– Dom infördes 1 januari 2019 på nya kontrakt. För pågående kontrakt gäller övergångsregler. Till hösten borde vi kunna se en förbättring. Om så inte sker får vi skruva på reglerna och ha en utökad dialog med branschen. För det måste bli bättre.

Jan Backman understryker att det är flera parter som måste samarbeta för att säkerheten vid vägarbeten ska fungera.

– Det kräver en bra dialog mellan beställare, projektör, utförare och trafikanter. Beställaren ska tillhandahålla tydliga handlingar och utföraren ska följa det som framgår i handlingarna och återkopplar till beställaren om något inte stämmer eller inte går att genomföra.

Ändra attityder

Vägledande i säkerhetsarbetet är att utmärkningar och skyddsåtgärder ska göras så att trafikanterna får hjälp att göra rätt. Det är något som ibland glöms bort.

– I debatten riktas mycket kritik mot bilister, men man måste även ha en förståelse för att dåligt planerade avstängningar av arbetsplatser kan skapa irritation hos bilisterna, säger Jan Backman.

För att öka förståelsen hos trafikanter och få dom att respektera och följa utmärkningar bör utföraren arbeta aktivt.  Det kan till exempel vara att ha sänkt hastighet och farthinder när arbete pågår, men inte på kvällar och helger.

– Tyvärr förekommer det arbetsplatser där det brister, vilket vi försöker få bort med information, utbildning och arbetsplatskontroller.

Men det handlar även om att förändra attityderna hos trafikanterna.

– Det är ett arbete som tar tid. För trafikanterna genomför vi ofta lokala informationskampanjer inför arbetets start. Tydlig skyltning och trafikföring är också viktigt för att få förståelse från trafikanterna.

Mer utbildning krävs

Trafikverket har ett nära samarbete med Sveriges Branschförening för säkrare vägarbetsplatser (SBSV). Göran Fredriksson på SBSV konstaterar att det är mycket grundläggande fel som görs vid avstängningar.

När det gäller exempelvis betongräcken så räcker det inte att bara ställa ut dom. Bland annat måste det finnas utrymme bakom räckena så att de kan skjutas i sidled om de blir påkörda. Barriären måste vara tillräckligt lång och räckena måste vara ihopkopplade för att det ska fungera.

– Det är exempel på sånt som missas. Men om man inte vet hur det fungerar är det svårt att göra rätt. Nivån på de fel som görs är inte acceptabel. Därför måste Trafikverket och branschen tillsammans fortsätta arbeta med utbildning och information, understryker Göran Fredriksson.