Nyheter

Efter 1,5 år av testkörningar med världens två första vätgaståg – nu inleds etapp två i projektet

Efter 530 dagar och mer än 180 000 kilometer avslutades de framgångsrika testkörningarna av världens två första vätgaståg i slutet av februari. De två första Coradia iLint-tågen från Alstom har nu gått i passagerartrafik sedan i september 2018.

Från 2022 kommer 14 Coradia iLint-tåg att ersätta de befintliga dieseldrivna motorvagnstågen. LNVG var det första tågföretaget som trodde på vätgas och investerade i tekniken med en order på 14 Coradia iLint-tåg och trettio års underhåll och strömförsörjning. Detta projekt visar hur viktigt det är med grön mobilitet för delstaten Niedersachsen. Alstom, som är en av de ledande tillverkarna av järnvägsfordon i Europa, kommer att tillverka bränslecellstågen för LNVG och ansvara för underhållet av fordonen vid sin anläggning i Salzgitter i Tyskland. Gas- och teknikföretaget Linde kommer att bygga och driva en vätgastankstation för serietågen nära stationen i Bremervörde.

– Våra två Coradia iLint har de gångna 1,5 åren visat att bränslecellstekniken kan användas framgångsrikt i daglig passagerartrafik. Detta gör oss till en viktig drivkraft på vägen mot utsläppsfri och hållbar mobilitet inom järnvägstransporter, kommenterar Jörg Nikutta, vd för Tyskland och Österrike på Alstom Transport Deutschland GmbH. – Vi har också fått värdefulla data från testkörningarna av bränslecellstågen för vidareutveckling av tekniken. 

– Vi är stolta över att vi var det första järnvägsbolaget i världen som fick köra de två första bränslecellstågen på Weser-Elbe-nätet. Våra passagerare var mycket nyfikna på tågen och den nya tekniken från första början. Förutom en mycket låg ljudnivå kunde vätgaståget leverera utsläppsfri drift, särskilt viktigt i tider av klimatförändringar. Driften av iLint var motiverande för våra tågförare, säger Andreas Wagner, chef för SPNV-divisionen och auktoriserad undertecknare på Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH (evb).

Carmen Schwabl, vd för LNVG, tillägger:

– Med de lyckade, nu avslutade testkörningarna är kraven för kontinuerlig drift av vätgastågen från 2022 uppfyllda. LNVG bidrar således till genomförandet av hållbara, innovativa och miljövänliga mobilitetslösningar, särskilt på landsbygden.

– Alstom har skrivit vätgashistoria här. Projektet är av stor betydelse för industripolitik som sträcker sig långt bortom Tysklands gränser. Vad vi bevittnar här är den första konkurrenskraftiga produkten inom vätgasmobilitet på industriell nivå, säger Niedersachsens ekonomi- och transportminister, Dr. Bernd Althusmann.

– Det federala transportministeriet är mycket glada över att stödja vätgaståget i Bremervörde som är ett pilotprojekt för framtidens transporter. Det här projektet är trots allt ett flaggskepp för framtidens mobilitet, säger Enak Ferleman, statssekreterare vid det federala ministeriet för transport och digital infrastruktur. – Vätgas är ett reellt, utsläppssnålt och effektivt alternativ till diesel. Speciellt på sekundära linjer där luftledningar är oekonomiska eller ännu inte är tillgängliga kan dessa tåg köras på ett rent och miljövänligt sätt. Vi skulle vilja se fler sådana tillämpningar.