Nyheter

Amazon Web Services: ”Därför ger molnet helt nya möjligheter under krävande tider”

Här ett inlägg från Joakim Stolpe, Nordics Sales Director, Amazon Web Services om molnet som en möjliggörare under pandemitider. Corona-pandemin visar gång på gång hur organisationer, tack vare de möjligheter molnet ger, kunnat utveckla nya produkter och tjänster, och anpassa sin verksamhet efter rådande omständigheter i en hastighet och skala som skulle ha varit i det närmaste omöjligt före den globala krisen.

Det menar Joakim Stolpe, Nordic Sales Director på Amazon Web Services:

”Genom pandemin har det blivit tydligt att organisationer har möjlighet att förändras radikalt när efterfrågan ökar – eller skiftar – i det närmaste över en natt.

För att ta den finländska sjukvården som ett första exempel på detta har landet sedan coronakrisen slog till behövt anpassa vården för kronisk och långvarigt sjuka personer. I mars meddelades det att patienter i uppföljningsfasen efter cancerbehandling främst behövde hanteras över distans.

Den finska hälsoapplikationen Noona justerades därför snabbt för att rapportera och övervaka symtomen hos cancerpatienter. Resultatet blev att användningen av applikationen ökade avsevärt.

Under en global hälsokris är hastighet av yttersta vikt eftersom det i slutändan handlar om att rädda människoliv. Noona körs på Amazon Web Services och är ett utmärkt exempel på vad skalbarhet och flexibilitet i ett IT-system kan få för effekt ur ett samhällsperspektiv i krissituationer.

Ett annat exempel är hur Världshälsoorganisationen (WHO) snabbt klarade av att bygga en applikation för hälso- och sjukvårdspersonal, som ger dem tillgång till WHO:s ständigt växande bank av utbildningsmaterial. WHO gjorde applikationen tillgänglig 12 månader före det ursprungliga schemat.

Det är viktigt att organisationer som WHO får möjlighet att dela expertis och data med alla människor som arbetar med samma frågor. Tack vare det kan experter runt om i världen snabbt få tillgång till kunskap och lära sig nya färdigheter av varandra istället för att tillbringa tid med att återuppfinna hjulet på egen hand.

De här initiativen hade varit mycket svårare att genomföra utan de möjligheter att snabbt skala upp och ned som molnet ger. Skalbarhet och flexibilitet är nämligen i princip synonymt med snabbhet och enkel hantering. Det tillåter organisationer att besvara frågor och dela information, och kan användas för att hantera stora mängder data och identifiera värdefull information, exempelvis kring behandling av allvarliga sjukdomar.

Även om ny teknik redan gör många saker möjliga är vi i slutändan beroende av människor och deras uppfinningsrikedom. Och coronakrisen har just visat på vår förmåga att anpassa vårt eget tänkande. Det är när vi ges möjligheter att arbeta fram nya idéer som vi också hittar kreativa lösningar att implementera dem på.”

Joakim Stolpe, Nordics Sales Director, Amazon Web Services