Nyheter

Sveriges Bussföretag: ”Det krävs fler riktade stödåtgärder i budgeten till bussbranschen”

Väldigt mycket i den budget som regeringen idag presenterade var känt sedan tidigare, menar Sveriges Bussföretag i en kommentar till regeringens budgetproposition. Flera satsningar välkomnar man men efterlyser fler offensiva och riktade satsningar för busstrafiken, vilken drabbas oerhört hårt i Corona krisens spår.

– Att omställningsstödet förlängs är ett exempel på en välkommen satsning, men där vi instämmer i bland annat Transportföretagens uppmaning att förlänga stödet ytterligare efter juli månad och justera delar av stödet så att det träffar ännu mer rätt, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Sveriges bussar kör både upphandlad kollektivtrafik till landets regioner och kommuner samt linjetrafik på helt fristående och kommersiell grund, såsom expressbussar. I hela landet kör också bussföretagen turist- och beställningstrafik och är därmed en viktig del i svensk besöksnäring. Hela bussbranschen har drabbats av Corona krisen, men på olika sätt.

– För att landets bussar ska kunna fortsätta transportera människor till skola och utbildning behöver stödet för den regionala kollektivtrafiken ökas och utformas så att det också når fram till trafikföretagen som kör. De 5 miljarder som hittills anslagits täcker knappt hälften av de förlorade biljettintäkterna i regiontrafiken och gör det svårt att upprätthålla ett robust system för den kollektivtrafiken nu och i framtiden. Idag är det landets regioner som kan söka stödet, men i den upphandlade kollektivtrafiken finns kontrakt där bussföretagen som en del av sin ersättning för körd trafik får del av biljettintäkterna. I dagsläget är företagen därför beroende av överenskommelser med de enskilda regionala kollektivtrafikmyndigheterna för att få del av regeringens stödpengar till de bussar man kör, företagen kan inte söka stöd själva. Det ger en svår situation för många företag och ytterst drabbas medarbetare och resenärer när företagen inte får sina kostnader täckta, kommenterar Anna Grönlund

För den del av bussbranschen som är inriktad på turist- och beställningstrafik finns andra utmaningar.

– För att landets turistbussar ska finnas tillgängliga för besöksnäring, idrottsrörelse, kultur- och evenemangssektorn även framöver behövs ett riktat stöd för avställda bussar som sträcker sig över årsskiftet. Då kan dessa företag överleva och också bistå den allmänna kollektivtrafiken om det blir trångt ombord eller om tågen står still. Vi har presenterat ett förslag för ett sådant stöd för regeringen. Hittills och i de förslag som finns med i budgeten har regeringen främst varit inriktad på breda, generella stöd samt att stötta landets regioner och kommuner. Men besöksnäringen är den del av samhället som drabbats hårdast av Coronakrisen, nu är det dags för riktade stöd för de företag som verkar där, menar Anna Grönlund.

Samtidigt vill hon också ge positiva kommentarer till delar av regeringens budgetproposition för 2021 och höständringsbudget:

– Det är bra att regeringen äntligen lagt fram en fortsättning på reduktionsplikten där dieselolja år 2030 ska ha en växthusreduktion på 66%. Samtidigt ser vi en utmaning i hur Sverige och Europa ska klara av detta.