Nyheter

Startskott för internationellt testcenter för elflyg

Den 1 oktober öppnade och invigde elflygsprojektet Green Flyway lokalerna för ett internationellt testcenter för elflygplan och drönarfarkoster på Åre Östersund Airport och Frösö Park. Åre Östersund Airport är först ut av Swedavias tio flygplatser att testa och förbereda infrastrukturen för att möjliggöra omställningen till en ökad elektrifiering av flyget.

Testcentret möjliggör test av elflyg och drönare inom ramen för EU- och interregionala projektet Green Flyway, där bland annat Åre Östersund Airport och Röros flygplats i Norge deltar tillsammans med ett flertal partners inom elflygsutveckling och flygbranschen såväl som berörda kommuner och regioner samt lokala aktörer både i Sverige och Norge. Testflygningar kommer att genomföras i en unik miljö med hög tillgänglighet i luftrummet.

– Det är förstås mycket glädjande och betydelsefullt för utvecklingen framåt för elflyg och målet med ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och allt flyg 2045, att vi idag fått möjligheten att tillsammans i elflygsprojektet Green Flyway, med en rad olika samhällsaktörer, ta första steget i utvecklingen av ett nationellt och internationellt testcenter för elflyg, säger Peter Fahlén, flygplatschef Åre Östersund Airport på Swedavia.

I samband med öppnandet av de nya lokalerna för testcentret sker testflygningar med två elflygplan av modellerna Pipistrel och Phinix.

– Ett förberedande elflygsarbete pågår på Swedavias flygplatser. I Åre Östersund är fokus att göra flygplatsens infrastruktur redo för att kunna möta ett kommersiellt elflyg på sikt, fortsätter Peter Fahlén.

Green Flyway är en unik testarena för elflygplan, UAS, ATM och infrastruktur, belägen i mitten av Sverige och Norge. Projektet är ett samarbete mellan bland annat Östersunds, Röros och Trondheims kommun, berörda regioner, Swedavia, LFV, Trafikverket, Mittuniversitetet, Jämtkraft, SINTEF, ett antal flygbolag och andra aktörer inom elflygsutveckling och flygbranschen samt lokala partners.

Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Samtliga av Swedavias tio flygplatser ska ha noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till hållbart bioflygbränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. Sedan 2016 köper Swedavia bioflygbränsle motsvarande bolagets tjänsteflygresor, cirka 450 ton bränsle årligen.

Foto: Stina Sandsjo