Med de nya färjelägena 13 och 14 har Trelleborg kommit en bra bit på väg att bädda för visionen Kuststad 2025. För varje kaj som nybyggs längre ut mot sydost stängs en gammal kaj i innerhamnen och ger plats för stadens expansion med bostäder i nya Sjöstaden.
I december tas de båda nya kajerna i bruk i Trelleborgs Hamn. Färjeläge 13 kommer att kunna ta emot 250 meter långa fartyg och färjeläge 14 klarar 500 meter. Tidigare var den längsta kajen 200 meter.
–Det blir två helt nya färjelägen för RoRo-trafik med två ramper, fendersystem belysning, dagvattensystem och system för mottagning av avloppsvatten i land samt oljeavskiljare, berättar Ulf Sonesson, hamnens projektledare och ”landlord” med ansvar för infrastruktur, fastigheter med mera.
Totalt har tillskapats 900 meter kaj i projektet. De 700 000 kubikmeter muddermassor som tagits upp har använts för att skapa tio hektar hamnområde. Muddermassorna fyller en terrass upp till 80 centimeter under färdig yta, varpå det lagts ballast, makadam och asfalt. Vattendjupet uppgår till nio meter.
En rad utmaningar
Totalentreprenör för färjeläge 13 och 14 med uppställningsytor är det spanska byggentreprenadföretaget Rover Maritime. Koncernen arbetar inom områdena Rail, Infra och Maritime och verkar över stora delar av världen. Utöver Trelleborgs Hamn arbetar Rover Maritime med Gävle Hamn och delen Rail har uppdrag vid Mälarbanan och Ostlänken. Men koncernen är relativt ny på den svenska marknaden.
Vd för Rovers svenska dotterbolag är Antonio Daban:
–Vi har haft ansvar för design och projektering samt bygghandlingar när det gäller kaj, spont, RoRo-ramper, installationer, el och vatten och överbyggnad. Vi har arbetat här sedan 2018 och det här är ett ganska typiskt uppdrag för Rover. Stora delar av arbetet handlar om muddringen och om bygget av nya kajer, som vi har utfört med egna resurser och med innovativt betongformsystem i Sverige.
–Bland de utmaningar vi haft är att skapa organisation och att arbeta med ny kund i ett nytt land med andra krav. Praktiskt har muddringen varit en utmaning med den speciella typen av lera som finns i Trelleborg, men också arbetet med hög vattennivå och ganska blåsigt väder har varit en utmaning, säger Antonio Daban.
Del av ett större projekt
Sammanlagt har det i hamnens fleråriga satsning på förflyttning längre ut mot havet muddrats 1,7 miljoner kubikmeter, vilket genererat 50 hektar mark. De nu aktuella kajerna 13 och 14 befinner sig mitt i det större projektet som till år 2025 ska ha skapat förutsättningar för stadsutvecklingsprojektet Kuststad 2025, en expansion ut mot vattnet i den gamla hamnen. Ett projekt för färjeläge 11 och 12 samt ny sidoramp i färjeläge 10 pågår parallellt med Peab som totalentreprenör. Det projektet beräknas bli klart till årsskiftet 2021/2022, men är väl så stort som 13 och 14.
Hamnen planerar också för nytt hamnkontor, en överfart över järnvägen och en ny hamninfart med anslutning från öster. En solcellspark på 3 000 kvadratmeter färdigställdes i somras och i planerna finns också ett antal vindkraftverk eller ytterligare solceller. En målsättning är att det ska produceras minst 50 procent av elbehovet i den nya hamnen.
Den successiva flyttningen av hamnen ska ge flera miljöfördelar. När fartygstrafiken flyttas längre bort från bebyggelsen i centrala Trelleborg förbättras luftkvaliteten i staden, samtidigt som tiden kortas och säkerheten ökas vid manövreringen av fartygen. Det blir möjligt att ta emot större, effektivare och modernare fartyg. Den interna hamnlogistiken förbättras. Stadens centrala delar får åter kontakt med havet och utvecklingen av den nya Sjöstaden skapar attraktiva lägen för bostäder. Minst 4000 bostäder samt lokaler för verksamheter och service planeras.
–Vi bygger för att möta framtiden, säger Ulf Sonesson. Speciell utmaning i projektet är att det är så stort, ett jätteområde, plus naturligtvis väder och vind som påverkar bygget.
Skandinaviens största RoRo-hamn
Trelleborgs Hamn har tre dominerande kunder, Stena Line med två fartyg, TT-Line med sju fartyg och polska Unity Line med fyra fartyg. De trafikerar tyska Travemünde och Rostock, polska Swinoujscie och Klaipeda i Litauen.
–Vi har 30 ankomster och avgångar per dygn, vi hanterar i snitt 2300 lastbilar och 1000 personbilar per dygn, säger Ulf Sonesson.
Utöver RoRo-trafik används Trelleborgs Hamn för landning och utskeppning av exempelvis spannmål och lösbulk.
Trelleborgs Hamn beskriver sig gärna som Skandinaviens största RoRo-hamn, Östersjöns klimatsmartaste hamn och Europas bästa RoRo-hamn.
– Vi satsar jättemycket på miljöfrågorna, säger Ulf Sonesson.
FAKTA:
Byggherre: Trelleborgs Hamn
Totalentreprenör: Rover Grupo Sweden
Byggtid: Sommaren 2018 – december 2020
Entreprenadkostnad: 320 MSEK