Nyheter

Teknikskifte för systemtransporterna för SSAB

Ett teknikskifte pågår för vagnar och lastbärare till systemtransporterna för SSAB mellan Luleå och Borlänge samt Borlänge och Oxelösund. Sammanlagt 40 nya vagnar är inhyrda från vagnbolaget Wascosa. Vagnarna, som byggs av godsvagnstillverkaren Tatravagónka i Slovakien, kommer ha skivbromsar som innebär tystare tåg, större flexibilitet i vagnanvändandet, ökad säkerhet i vinterförhållanden och minskat underhållsbehov.

Just nu pågår montage på Green Cargos verkstad i Eskilstuna av en ny typ av lastbärare på vagnarna, som är avsedda för att transportera stålämnen. Det är en kassett som kan monteras på olika typer av vagnar och har testats på den så kallade Vikingvagnen, i södra omloppet mellan Borlänge och Oxelösund under en tid, med gott resultat.

Kassettlösningen innebär möjlighet till större flexibilitet i vagnanvändandet eftersom andra vagnar än vanliga stålämnesvagnar kan användas i ståltransporterna. Vagnarna i ståltågen kan vid behov också användas för andra godstyper. Det går även att ställa en container på vagnen för exempelvis skrottransporter.

– Den största teknikutvecklingen i sammanhanget står bromstekniken på de nya vagnarna för. Istället för bromsblock används skivbromsar. Det innebär att vi använder en teknik som uppfyller EU-kraven på tysta godsvagnar och helt kommer ifrån problematiken med övergång från gjutjärnsblock till block av komposit som har sämre bromsförmåga, säger Erik Hedlund, säkerhetsutvecklare.

Skivbromsade vagnar är en beprövad teknik som vi på Green Cargo har egen drifterfarenhet av sedan tidigare, bland annat i NRE-tågen mellan Narvik och Oslo sedan snart ett år tillbaka. Erfarenheterna är mycket goda och skivbromsarna upplevs bättre än blockbromsade vagnar, inte minst under vinterförhållanden. Bromsarna har egenskaper som gör att is och snö på boggierna inte får samma negativa konsekvenser som för boggier med traditionella bromsar som har många rörliga delar. Det har även förekommit några skivbromsade vagnar i ståltrafiken sedan några år, också det med goda resultat.

Ytterligare en innovation som testas är en coating, som boggierna beläggs med. Det ska motverka att snö och is växer till på underredena under vinterförhållanden, något som annars vållar problem, både i drift och i ökat underhållsbehov av materielen.

Kundansvarige för SSAB, Carl Stjärnesund, om hur förändringarna kommer att påverka ståltrafiken och samarbetet med SSAB:

– Tillsammans med SSAB valde vi inför innevarande avtalsperiod att göra denna satsning där vi nu i ordinarie trafik får möjligheten att under en längre period noggrant utvärdera dessa vagnar med avseende på kostnadseffektivitet, driftkvalitet och tillgänglighet. Dessutom är hela modullösningen mycket intressant och vi ser stora möjligheter att öka affärsnyttan tack vare den ökade flexibiliteten.

Dan Nordqvist, ansvarig för SSAB:s järnvägstrafik, vilka förväntningar har du på de nya vagnarna?

– Vi har stora förväntningar på dessa vagnar och med den driftutvärdering som vi är överens om med Green Cargo, kan vi nu lägga en erfarenhetsgrund för ett beslut om ett större framtida teknikskifte på hela vagnflottan för ståltransporterna. Det kommer att vara några lärorika år som kommer att ge oss alla insikt i olika broms- och vagntekniker.

Bjarke Raaby, fordonsingenjör på Vagnenheten, du är djupt involverad i introduceringen av de nya vagnarna. Vad ser du som de största fördelarna med den nya tekniken?

– Det finns flera stora fördela. Vi går nu in i ett omfattande uppföljningsprogram där vagnarna går i full trafik runt kommande årsskifte. Förhoppning en är att programmet styrker att vi kommer se färre hjulskador, billigare underhåll och en stabilare drift med de här vagnarna.