Nyheter

Muddringsarbete dygnet runt vid Hargshamn

Farleden in till hamnen i uppländska Hargshamn muddras för att kunna ta emot större fartyg. Djupgåendet ökas från tidigare 8,5 meter till elva meter och farleden breddas. Genom muddring och undervattenssprängning avlägsnas cirka 227 000 kubik på endast tre månader.

I dag kan hamnen i Hargs Hamn ta emot fartyg som är 185 meter långa och 28 meter breda. När muddringen är klar blir maxlängden 200 meter och bredden 33 meter. Det ökade djupgåendet till elva meter gör att fartygens maximala lastkapacitet kan ökas från 20 000 ton till 40 000 ton.

– Ett fartyg kommer att kunna lasta lika mycket som två tidigare. Det ger effektivare transporter samtidigt som det är bättre för miljön med mindre utsläpp, säger Max Bjurström som är projektledare hos byggherren Sjöfartsverket.

Det är fem områden längs farleden som muddras. Den totala mängden muddermassor är cirka 227 000 teoretiskt fasta kubik, varav 20–30 procent är berg och resten lösa massor. I projektet ingår även byggandet av ett tiotal ledfyrar och cirka 40 bojar och prickar. Arbetet startade den första oktober och ska vara klart i mitten av december.

Hänsyn till djurliv

– Enligt miljödomen får vi jobba från första oktober till 31 mars, men endast fram till första isläggning. Därför jobbar vi dygnet runt för att hinna med. Vid Levantgrundet fick vi inte börja arbetet före första december, eftersom där finns havsörnar som inte får störas innan dess.

Projektet måste även ta hänsyn till fisken i området. Enligt miljödomen måste fisken skrämmas bort från sprängområdet inför varje sprängning.

– När vi borrar så låter det och det skrämmer bort fiskarna. Därför spränger vi alltid i direkt anslutning till borrning. Vi detonerar även knallskott direkt före sprängning av samma skäl. Under arbetets gång har mätningar gjorts av hur undervattensljud sprider sig vid borrning och sprängning. Det finns inte så mycket fakta om det, och mätningarna ger oss mer kunskap inför kommande projekt, berättar Max Bjurström.

Dykare besiktar

För att säkerställa att bortskrämningen av fisk fungerat går dykare ner 20 minuter efter en sprängning för att se om det finns någon död fisk i sprängområdet.

– Dykaren går ner från en båt och besiktar området, videofilmar och tar foton. Sedan lämnar vi en rapport till vår beställare Wasa Dredging. Resultatet är väldigt bra. Vi har inte hittat en enda död fisk så här långt, säger Bo Sund som är platschef på dykföretaget Svenska Undervattensentreprenader.

I företagets åtagande ingår även att vara berett om något uppstår i projektet som skulle behöva dykare.

– Hittills har det inte behövts. Säkerheten är ju väldigt viktig, man vill helst undvika personal under vatten vid den här typen av jobb. Men skulle något hända är vi beredda att rycka in, säger Bo Sund.

Egendesignade mudderverk

Muddringsentreprenören Wasa Dredging har använt två mudderverk. Boulder är ett kombinerat mudderverk och borrigg som har använts för undervattenssprängning och borrning. Optimus är ett rent muddringsverk som har en 360-tons Hitachigrävare med en skopa på 18 kubikmeter. En full skopa motsvarar ett lastbilslass.

– Vi designar och bygger större delen av vår utrustning själva. Bom, sticka och skopa på Hitachin är vår egen design. Liksom borriggen. Det gör vi för att få optimal funktion under vatten. På land gräver man ju inte 13–14 meter under maskinen. Därför är originalbommar och stickor för korta för våra ändamål. Optimering av grävkraften är också en stor orsak till att bommarna och stickorna byggs om, säger Michael Backlund som är projektchef på Wasa Dredging.

För masstransporter används fyra splitpråmar med lastkapacitet från 400 till 1 000 kubikmeter. Dom lastas med Hitachigrävaren och kör bort till dumpningsplatsen vid Medholmen, där pråmarnas botten öppnas och materialet töms.

Sprängt ikapp

– Det här är inte något jättestort projekt men vi har haft kort tid på oss. Det har gått väldigt bra trots att mängden berg som måste sprängas visade sig vara större än de ursprungliga beräkningarna. Det händer ofta i undervattensprojekt. När det ligger mjuka massor ovanpå berget kan det vara svårt att få exakta resultat vid de geotekniska undersökningarna. Men vi har sprängt ikapp och ligger före tidplanen, konstaterar Michael Backlund.

Vid ett av de fem arbetsområdena som kallas Galtgrynnan var det rent berg upp till tidigare topp cirka åtta meter under vattenytan. Här sprängdes berget bort ner till färdigt djup och den sprängda stenen kunde läggas vid sidan av grynnan. På så sätt undveks transport av materialet.

Försiktig grävning

– Först sprängde vi utåt så att stenen rasade ner av egen kraft. Resten lyfte vi ut med grävaren. Här gällde det att se till att vi inte kom upp över djupet i farleden. Men vi hade ett stort område att lägga ut massorna på.

Vid muddring är det ofta stränga krav på att inte grumla vattnet för mycket. Wasa Dredging har en konsult på plats som dagligen gör grumlingsmätningar. Så här långt i projektet ligger mätvärdena långt under maxgränsen för grumling.

– Grumlingen minimeras genom att vi gräver metodiskt, långsamt och försiktigt. Sprängsten grumlar inte alls, medan mjuka material lätt blandas med vatten. Då får man vara extra försiktig. Om det är tjocka lager skalar vi av lager för lager i etapper. Då hålls grumlingen nere.

Utbyggnad av hamnen

Mark- och miljödomstolen fastställde i en dom 2012 villkor för undervattenssprängningarna, muddring och muddermassornas placering. Enligt Sjöfartsverket är muddringsarbetet i Hargs Hamn en del av regeringens arbete för att minska transporterna på väg och flytta över mer transporter till järnväg och sjöfart, med målet att få ett klimatneutralt Sverige senast 2045.

När muddringen av farleden är klar kommer Hargs Hamn att muddra i själva hamnen och även bygga ut kajen så att den klarar att ta emot de större fartygen.

Godshanteringen i Hargs Hamn domineras av bulkmaterial, och den hanteringen bedöms öka på sikt i regionen. Våren 2019 invigde Lantmännen en ny spannmålsterminal på hamnområdet för torkning, lagerläggning och utskeppning av spannmål från norra sidan av Mälaren. Dessutom har Vattenfall och Fortum stora lager i Hargs Hamn, och båda företagen är intresserade av att inleda import av flis.

FAKTA:

Tidplan: oktober 2020–december 2020

Byggherre: Sjöfartsverket

Muddringsentreprenör: Wasa Dredging Ltd

Kostnad: 85 Mkr