Nyheter

Nya Arendal i Göteborg går in i en andra etapp

Hamnutvecklingsprojektet är det största i Göteborgs Hamns historia och pågår mellan 2016 och 2025. Först genomfördes ett pilotprojekt för att testa teknik för stabilisering och solidifiering av förorenade muddermassor. Mellan 2018 och 2019 genomfördes en första etapp, bygget av vallar för att stänga in Arendalsviken, sprängningsarbeten, pålning.

Nu pågår en andra etapp, underhållsmuddringen för att fylla området med stabiliserande muddermassor. Totalt är det en miljardinvestering. Den nu aktuella entreprenaden är värd en kvarts miljard.Totalt är det cirka 350 000 kubikmeter muddermassor som ska stabiliseras. Den nu aktuella etappen, som utförs av Peab. omfattar 250 000 kubikmeter förorenade muddermassor från befintliga farleder till Göteborgs Hamn, Med Peabs egenutvecklade teknik processas massorna, stabiliseras och solidifieras. Föroreningarna kapslas in med bindemedlen granulerad slagg och cement. Hållfastheten i materialet höjs och massorna kan användas som byggmaterial i projektet.

– Det nu aktuella området är på 80 000 kvadratmeter. Ytan är till 80 procent fylld ovan vatten vid det här laget och vi ska fylla till plus 1,2 meter. Vi arbetar dygnet runt sju dagar i veckan, berättar Martin Jönsson, Peabs arbetschef.

Muddringsarbetena får pågå fram till den sista mars nästa år. Därefter sker överbyggnad med bergkross.

Flera utmaningar

– En utmaning är allt skräp man hittar i muddermassorna, allt från metallskrot till stora mängder textilier, stockar och annat som slängts i havet under lång tid, säger Martin Jönsson. En annan utmaning är förstås logistiken, att hantera mängden pråmar med mudderverk, fordon med mera. Och att muddermassor från olika delar av hamnen har så varierande kvalitet. Man får hitta pumpar som är anpassade för en slitsam miljö.

– Muddermassor är, jämte gruvindustrin, bland det mest krävande man kan pumpa, säger Fredrik Emanuelsson, försäljningsingenjör vid Processpumpar AB, som levererat flera pumpar för muddermassor som ska in i bassängerna i det blivande terminalområdet.

För att täta invallningarna och förhindra att förorenade massor läcker ut har betongmadrasser installerats på insidan av vallarna. Företaget Tecomatic Entreprenad har på uppdrag av Peab Anläggning installerat mer än 11 000 kvadratmeter sådana madrasser.

– Nya Arendal var ett lite annorlunda projekt för oss, säger Torbjörn Svensson vid Tecomatic Entreprenad. Metoden går ut på att vi har en dubbelvävd textil där vi syr samman över- respektive undersidan av mattan och fyller med betong, i det här fallet med minimum tio centimeters tjocklek, och skapar mattor som läggs ned i invallningsslänten. Det här är en teknik som fungerar lika bra över som under vatten.

Tåganslutning och hamn-el

Total terminalyta blir 220 000 kvadratmeter eller 22 hektar, motsvarande 30 fotbollsplaner, och total kajlängd 460 meter. Det maximala djupgåendet för fartyg blir tolv meter. Terminalen får möjlighet till järnvägsanslutning. Göteborgs Hamn har tidigare byggt en ny kombiterminal i närheten. Stor del av containertrafiken via Göteborg går sedan många år via ett tjugotal dagliga järnvägspendlar till olika destinationer runt om i Sverige och Norge. Alla nya kajlägen vid Nya Arendal förbereds för elanslutning till fartygen när dessa ligger vid kaj.

Den nya terminalen ska kunna ta emot både RoRo-fartyg och containerfartyg. Sammanlagt väntas 200 000 RoRo- eller containerenheter hanteras per år i terminalen.

Peabs entreprenad beräknas vara genomförd i september 2021. Hela hamnen ska vara klar 2025, men delar av den kommer att börja användas innan dess.

Störst i Norden

Göteborg Hamn är Nordens största hamn. Cirka 30 procent av svensk utrikeshandel tar den här vägen och över hälften av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg. Dock kan de allra största omkring 400 meter långa fartygen med runt 20 000 containrar inte gå in fullastade. Det problemet ska det planerade miljardprojektet med farledsfördjupning till 17,5 meter och breddning råda bot på.

FAKTA:

Byggherre: Göteborgs Hamn AB

Totalentreprenör: Peab Sverige AB

Kontraktssumma: 237 MSEK

Foto: Göteborgs Hamn