Nyheter

Stora utmaningar i bygget av nya Skurubron

Trafikverket bygger en ny bro över Skurusundet för att öka framkomligheten, höja trafiksäkerheten och ge bättre förutsättningar för kollektivtrafiken. Men bron behövs även för att Nacka och Värmdö ska kunna fortsätta att utvecklas.

Nya Skurubron får tre körfält i vardera riktningen varav ett är enbart kollektivkörfält. Det kommer att öka säkerheten och göra att trafiken flyter bättre, jämfört med i dag då all trafik går i två körfält i vardera riktningen.

När den nya bron står färdig hösten 2022 ska den gamla Skurubron renoveras och byggas om. Den får då en lokalväg för bilar och en åtta meter bred gång- och cykelväg.

I projektet ingår även att bygga om och anpassa de två trafikplatserna Skuru och Björknäs på vardera sida av den nya bron. Delar av trafikplatserna ska byggas om under 2021 medan resterande delar inte kan byggas om förrän den nya bron är klar och trafiken kan flyttas över till den.

– I dag bildas ofta köer i rusningstrafik och bron och trafikplatserna är olycksdrabbade. Det beror delvis på att av- och påfarterna är korta. De ombyggda trafikplatserna får längre av- och påfarter för att få bort de problemen, säger Åse Wallin som är projektledare på Trafikverket.

Trång byggplats

Hon påpekar att en av utmaningarna i projektet är att byggnationen sker nära känsliga naturvärden, kulturvärden och historiska byggnader. Dessutom pågår trafiken på Värmdöleden under byggtiden.

– Vi har sänkt hastigheten och även flyttat körfält i sidled där det är möjligt. Dessutom måste vi ta hänsyn till båttrafiken i farleden som går genom byggplatsen. Det begränsade utrymmet och befintliga konstruktioner begränsar entreprenörens arbetsområde och tillfartsmöjligheter.

En förutsättning för att Nya Skurubron skulle kunna byggas nu var att den skulle medfinansieras av Nacka kommun. Bygget finansieras till en tredjedel av statliga medel medan två tredjedelar finansieras med ett lån, som ska återbetalas med infrastrukturavgifter.

– En avgift på fyra kronor kommer att tas ut för varje passage över den nya bron. Det fungerar som trängselavgifterna, med kameror som registrerar överfarterna. Avgiften tas ut till dess att bron är betald, säger Åse Wallin.

Utmanande sprängning

Arbetet inleddes med sprängning för att göra plats för den nya väglinjen intill den befintliga Värmdöleden. I delar av berget hade det tidigare sprängts när den gamla bron byggdes.

– Det var en utmaning eftersom berget hade spruckit rejält och det var bultat kors och tvärs. Det innebar att vi inte alltid visste hur berget hängde ihop. Det gjorde det svårt att veta hur mycket vi skulle ladda och hur berget skulle röra sig vid sprängning, säger Lars Henriksen som är projektchef hos totalentreprenören Itinera.

Det skrevs en del i tidningarna om att entreprenören inte hade kontroll på sprängningarna och att olyckor skett. Men Lars understryker att det var missuppfattningar.

– Sprängningsarbetena genomfördes utan olyckor. Vi satte upp betongbarriärer som skydd vid sprängningarna, och dom tog en del stryk. Men det är ju meningen. Det såg värre ut än det var. Då vi visste att det var svår sprängning anlitade vi Uppländska Berg som verkligen kan det här. För oss är det viktigt att inte titta på lägsta pris, utan att hitta underentreprenörer som kan sin sak.

Lansering i etapper

Nya Skurubrons båda mittpelare byggs precis vid vattenkanten, till hälften på land och till hälften i vattnet. För att kunna bygga pelarnas fundament sattes en vägg av RD-pålar runt arbetsområdet för att hålla vattnet borta under byggtiden.

Bropelarna gjuts i betong medan de sista fem eller åtta meterna är gjorda i stål. Själva bron kommer att bestå av två stållådor som har en form som påminner om flygplansvingar. Brolådorna tillverkas och får viss svetsning och målning vid en fabrik i Italien. Sedan transporteras de i delar med fartyg till Sverige och körs på lastbil till arbetsplatsen.

– Vi bygger en tillfällig montagehall på västra sidan av sundet. Där svetsas delarna ihop, målas och görs klara. Sedan lanseras brolådorna ut mot pelarna. Det görs i tio etapper och för varje etapp svetsar vi på cirka 36 meter bro. Hela lanseringen kommer att ta ett år att genomföra.

Ovanlig brobyggnad

En annan utmaning i projektet är en gång- och cykeltunnel under Värmdöleden som ska ersättas med broar, för att öppna upp passagen och göra det mer vänligt och tryggt för gående och cyklister. Broarna byggs på en befintlig vägbank.

– Vi ska borra ner stålpålar i vägbanken och bygga bron på dom. Därefter schaktar vi bort banken och tar bort tunneln. Det blir en rejäl utmaning eftersom vi inte får stänga av trafiken på Värmdöleden, konstaterar Lars Henriksen.

Förutom närheten till bebyggelse och det begränsade utrymmet försvåras bygget av nya Skurubron av att byggplatsen ligger i ett område med känslig natur. Bland annat finns ett antal stora ekar som är 500–800 år gamla.

– Här finns stora naturvärden som måste skyddas. Inte ett enda träd får fällas utan mitt personliga tillstånd, understryker Lars Henriksen.

Bonus för sparade träd

Trafikverket ger en bonus till Itinera för varje träd som räddas.

– Det är bättre än vite. Nu har vi ett incitament att vara försiktiga. Här finns en del pengar att tjäna om vi gör rätt. Det kan exempelvis vara att gå upp en storlek i kran för att inte skada ett träd.

Itinera har två personer som jobbar heltid med miljöfrågor och ser till att miljökraven följs.

– Det här är vårt första projekt i Sverige. Vi vill visa vad vi kan och även ha ett referensprojekt för framtiden. Jag är nog lite annorlunda som projektledare. Mina kollegor kallar mig för trädkramare och jag lägger nog lite mer än vad som krävs på miljöhänsyn. Men jag ska bara vara här i tre år. Vilken rätt har jag att kapa ner träd som stått här i många hundra år, frågar Lars Henriksen.