Under året stals 3 197 katalysatorer jämfört med 74 stycken året innan. Det är uppenbart att stöldligorna ser katalysatorer som en lukrativ inkomstkälla, vilket sannolikt beror på att ädelmetallerna i katalysatorerna betingar ett högt värde.
Stölder av övriga bildelar har ökat med 3,8% över hela året. Under andra kvartalet skedde en tydlig nedgång i kölvattnet av stängda gränser i många grannländer till följd av corona-pandemin men under hösten accelererade bildelsstölderna igen. Det visar den senaste årsstatistiken från Larmtjänst över bildelsstölder som från och med i år även omfattar en redovisning av katalysatorstölder.
I slutet av 2019 noterades en ökning av anmälda stölder av katalysatorer. Stölderna tog rejäl fart under början av 2020 och enbart under januari 2020 skedde lika många stölder som under helåret 2019. Under 2020 började Larmtjänst följa utvecklingen närmare. Sammanlagt skedde 3 197 stölder av katalysatorer under året, vilket orsakade skadekostnader uppgående till ca 65 miljoner kronor. Stölderna drabbar i första hand äldre bilar av märkena Toyota och Mitsubishi samt nyare transportbilar.
– Det vi ser är att stölderna sker i syfte att komma åt de ädelmetaller som finns i katalysatorerna. Det är inte bara Sverige som är drabbat av dessa stölder. Storbritannien är ett annat land som är hårt drabbat av denna typ av stölder, säger Torbjörn Serrander, utredare, Larmtjänst.
Under 2020 har 2 192 stölder av strålkastare, radio/navigationssystem och airbags rapporterats till Larmtjänst, vilket kan jämföras med 2 111 stölder under 2019. Det motsvarar en ökning med 3,8 procent. Under sista kvartalet 2019 och början av 2020 ökade antalet stölder kraftigt. Den uppåtgående trenden bröts under andra kvartalet, vilket sannolikt beror på att Corona-pandemin begränsade de internationella stöldligornas möjligheter att röra sig över gränserna. Under andra halvåret 2020 har stölderna åter börjat öka.
Skadekostnaderna för försäkringsbolagen (exklusive katalysatorer) har ökat med knappt 12% under året till 184 miljoner kronor, jämfört med 2019. Den geografiska fördelningen av stölderna visar att storstadslänen fortsätter att vara mest utsatta. Ökningen är marginell i Region Stockholm och region Väst. Däremot är det en markant ökning i Region Syn, där ökade stölderna med 20% jämfört med föregående år.
– Brotten tycks i stor utsträckning begås av organiserade ligor, i många fall med kopplingar till Baltikum. Delarna antas i stor utsträckning föras ut ur landet för att användas som reservdelar, avslutar Torbjörn Serrander, Larmtjänst.
BMW är det fabrikat som fortfarande är mest drabbat. Andra utsatta fabrikat är Volvo, Mercedes och Volkswagen. Statistiken visar att det finns skillnader när det gäller vilken komponent som stjäls från respektive fabrikat.