Under första kvartalet 2021 fortsatte den dramatiska ökningen av katalysatorstölder från bilar. Under kvartalet stals 1 870 katalysatorer jämfört med 562 motsvarande kvartal föregående år, dvs en ökning med 233%.
Stölderna är en lukrativ inkomstkälla för de internationella stöldligorna då ädelmetallerna i katalysatorerna betingar ett högt värde.
Därutöver skedde 702 stölder av övriga bildelar (rattar/airbags, strålkastare och radio/navigationsenheter) vilket är på samma nivå som motsvarande kvartal förra året. Den samlade skadekostnaden för katalysator och övriga bildelsstölder uppgick till 118 miljoner kronor.
Under det senaste året har det skett en anmärkningsvärd ökning av anmälda stölder av katalysatorer. Den kraftiga ökningen har fortsatt under det första kvartalet 2021 då det skedde 1 870 stölder av katalysatorer till en skadekostnad om 67,6 miljoner kronor.
Detta kan jämföras med 562 stölder till en skadekostnad om 11,4 miljoner kronor under motsvarande kvartal föregående år. Stölderna drabbar i första hand äldre Toyota-modeller samt vissa nyare transportbilar. Stölderna av katalysatorer sker främst i Region Stockholm och Region Syd.
– Stölderna sker i syfte att komma åt de ädelmetaller som finns i katalysatorerna. En katalysator kan vara värd 5 000 kronor i metallvärde men skadekostnaden uppgår ofta till ca 30 000 kronor. Många av de drabbade bilarna är av äldre årsmodeller och är därför inte fullt försäkrade mot stöld. Katalysatorstölderna drabbar många bilägare hårt och det är därför viktigt att få stopp de här ligorna, säger Mats Galvenius, vd Larmtjänst.
Under första kvartalet 2021 skede dessutom 702 stölder av strålkastare, radio/navigationsenheter och rattar/airbags till en skadekostnad om 50,8 miljoner kronor. Det kan jämföras med 712 stölder till en skadekostnad om 57,8 miljoner kronor motsvarande period föregående år.
Även dessa stölder är koncentrerade till Region Stockholm och Region Syd.
– Brotten tycks i stor utsträckning begås av organiserade ligor, i många fall med kopplingar till Baltikum. Ligorna föredrar att genomföra stölderna i regioner från vilka man enkelt kan föra godset österut. Tyvärr verkar pandemin och stängda gränser inte längre ha någon dämpande effekt på bildelsstölderna, säger Mats Galvenius, vd Larmtjänst.
BMW är det fabrikat som fortfarande är särskilt drabbade av stölder av rattar och radio/navigationsenheter.