Nyheter

Parks and Resorts väljer affärssystem från Unit4 för att jobba mer mobilt

Unit4 som utvecklar och säljer molnbaserade affärssystem har tecknat ett avtal med Parks and Resorts Scandinavia AB. Lösningen kommer att effektivisera processer samtidigt som möjliggör att mer arbete kan utföras direkt i mobilen.

Parks and Resorts är Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland. Parkerna levererar skratt och upplevelser till ungefär tre miljoner besökare årligen, och 2019 omsatte man 1,4 miljarder kronor. Nyligen tecknade man ett avtal med Unit4 som ska leverera ett nytt affärssystem till företaget.

– Vi behövde en modern ERP-lösning som vi kunde komma åt i molnet. Lösningen från Unit4 är en ny generations affärssystem jämfört med det vi använt tidigare, säger Marcus Karlsson, CFO på Parks and Resorts.

Enligt Marcus Karlsson erbjöd Unit4 den mest fördelaktiga lösningen utifrån de krav och behov man hade på en ny affärssystemslösning.

– Vi hade en gedigen och noggrann upphandlingsprocess. Valet föll på Unit4, inte minst eftersom de kunde visa upp ett affärssystem som passade vår kravbild. Vi fick även ett stort förtroende för Unit4 under upphandlingsprocessens gång, förklarar Marcus Karlsson.

Lösningen som Parks and Resorts har beställt är tänkt att effektivisera processer och möjlighet till en flytt till mobilen för attestering.

– Det underlättar för vår verksamhet som alltid är i rörelse under vår förhållandevis korta säsong. Vi har köpt grundsystemet och tjänsten för reseräkningar. Vi ser synergivinster här eftersom att det är samma system, säger Marcus Karlsson.

Att köpa ett modernt ekonomisystem som en SaaS-tjänst istället för att sitta kvar i en äldre teknisk lösning är vägen framåt menar Sam Özel, Sales Executive på Unit4.

– Det innebär i praktiken att man får ett modernt och effektivt arbetssätt. Parks and Resorts medarbetare kommer att kunna göra mer med mindre ansträngning, inte minst i mobilen. Detta frigör tid för anställda som istället kan fokusera på att leverera upplevelser till sina besökare, säger Sam Özel.

Foto: Parks and Resorts