Kan staten säga nej till 6 miljarder kronor i ökad nytta för pendlare och företag i Örebro län? En ny rapport från Mälardalsrådet visar varför satsningar måste göras på den eftersatta infrastrukturen i Stockholm-Mälarregionen, där det bor människor, pendlare reser till jobb och gods transporteras.
Bakom rapporten står de sju regionerna Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete.
– För att vårt län och hela Stockholm-Mälarregionen ska fortsätta växa behövs en bättre infrastruktur. Genom den nya analysen visar vi vilka nyttor som skulle uppstå om staten fortsätter satsa i vår region. Elvägen är ett steg i rätt riktning, men mycket återstår. Om våra vägar och banor rustas upp skulle det öka samhällsnyttan med 6 miljarder kronor, säger Nina Höijer (S), regionråd Region Örebro län och regionens representant i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete.
6 miljarder kronor i total samhällsekonomisk nytta för Örebro län
3,3 miljarder i restidsnyttor
Kortare restider till jobb och studier. Framför allt i stråken till och från Stockholm
450 miljoner i godsnyttor
Mer effektiva transporter på järnvägen, sjöfarten och vägarna
1,4 miljarder i inkomsteffekter
Lägre arbetslöshet, förbättrad matchning och ökade skatteintäkter
850 miljoner i ökade fastighetsvärden
Ökade mark- och fastighetsvärden när tillgängligheten förbättras
Källa: Mälardalsrådet
Tydlig prioritering när resurserna är begränsade
De sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits har antagit en gemensam utvecklingsstrategi, Systemanalys 2020, med prioriteringar för Stockholm-Mälarregionens transporter. Tydliga prioriteringar behövs när 799 miljarder kronor ska fördelas mellan infrastrukturprojekt i hela landet 2022-2033.