Nyheter

Saab leder projekt för fossilfritt flyg

Saab ska tillsammans med partner inom svensk flygindustri och universitet leda ett projekt för att kartlägga tekniska vägval mot ett fossilfritt flyg. Projektet stöds av Energimyndigheten och fokus är i första hand den svenska/nordiska marknaden.

Fossilfri luftfart är en stor utmaning för flygindustrin och en mängd möjliga vägval avseende flygplansteknologi och infrastruktur måste beaktas. Projektets mål är därför att ge en objektiv och nyanserad bild av hur det är möjligt att uppnå fossilfritt flyg genom flera olika tekniska lösningar, vilket kan bana väg för en fossilfri luftfart inom de närmaste 25 åren.

– Att från Saabs sida få bidra med den erfarenhet och kunskap vi samlat på oss under våra 80 år inom flygindustrin känns mycket bra. Vi tillsammans med de andra ingående parterna ser fram emot att på ett objektivt sätt kunna beskriva både vilka möjligheter och utmaningar som kommer att finnas på vägen mot det fossilfria flyget, säger Ann-Kristin Adolfsson, strategichef på Saabs affärsområde Aeronautics.

Studien ska ge värdefulla insikter till alla beslutsfattare inom hållbar luftfart, genom att tillhandahålla tydliga och transparenta lösningar baserade på teknisk bedömning rörande transportlösningar, det nationella ekosystemet/infrastrukturen, hållbarhetsmålen samt även social och ekonomisk välfärd.

– Även om ett stort antal forskningsrapporter har presenterats rörande elektrisk luftfart och biobränslen, saknas jämförande studier som omfattar ett bredare tänk kring tekniska lösningar, avsedda för den nordiska marknaden. Det här projektet ger en unik möjlighet att positionera den svenska flygkompetensen i framkant och ge en stabil grund och vägledning för hur framtida svenska forskningsinvesteringar för fossilfritt flyg ska se ut, säger teknologie doktor Christopher Jouannet, Saabingenjör och projektledare för projektet.

Projektet är ett samarbete mellan ledande företag inom svensk flygindustri och akademin.

Från industrin deltar Saab och GKN Aerospace medan Linköpings Universitet och Chalmers tekniska högskola representerar universiteten. Forskningsnätverket Swedish Aerospace Research Center (SARC) stöder arbetet och ser till att sprida resultaten.

Transparens är en viktig del i projektet och rapporter, data och publikationer ska vara publika och tillgängliga för forskarsamhället. Projektet kommer att samverka med representanter från Innovair, Svenskt Flyg och Aerospace Cluster Sverige.