Nyheter

Ny undersökning: Svenska företag samlar in mer data än de hinner analysera

En ny undersökning från Forrester på uppdrag av Dell Technologies visar att svenska dataansvariga i nuläget samlar in mer data än de hinner analysera, samtidigt som de paradoxalt nog är pressade att samla in ännu mer data. Arbetet försvåras av att data inte ses som det kapital det kan vara – och att många kämpar med kompetensbrist.

72 procent av dataansvariga på svenska företag och organisationer uppger att de samlar in data snabbare än de hinner analysera och använda denna data. Samtidigt uppger 64 procent av de dataansvariga att de behöver mer data än vad de i nuläget hinner samla in.

– Läget just nu indikerar att data blivit en börda snarare än en konkurrensfördel för många svenska företag. Den stora volymen, snabba hastigheten och alla olika typer av data skapar en överväldigande situation för deras nuvarande tekniska lösningar, personal och processer att hantera, säger Stefan Alariksson, VD på Dell Technologies i Sverige.

Glapp i hur man ser på data

61 procent av svenska dataansvariga ser verksamheten som en datadriven organisation och ser data som livsnerven i företaget. Samtidigt behandlar endast 29 procent data som kapital och prioriterar det i verksamheten.

– Genom att inte se på data som ett värdefullt kapital och inte prioritera området blir den dataexplosion vi nu ser något som försvårar snarare än förenklar verksamheten. Att behandla data som kapital är en viktig del av resan mot att bli en datadriven verksamhet och det är uppenbart att många behöver vägledning för att nå i mål, säger Stefan Alariksson.

Leveranshinder

En vanlig barriär är datasilos, som 62 procent av svenska dataansvariga kämpar med. En annan barriär är leveransmodellen. Endast 19 procent av organisationerna har flyttat majoriteten av deras applikationer och infrastruktur till en tjänsteleveransmodell. Samtidigt visar undersökningen att 65 procent av företaget tror att en tjänsteleveransmodell skulle göra dem mer agila, skalbara och göra det mindre komplext att hantera applikationer.

– Pandemin har inte bara ökat de datamängder som företag behöver samla in, lagra och analysera, men har också stärkt nya typer av datadrivna verksamheter. Svenska företag behöver snabba på flytten av applikationer och infrastruktur till leveransmodeller som bättre stödjer deras tillväxt, säger Stefan Alariksson.

Kunskapsförsämringar

En annan utmaning för svenska dataansvariga är kompetensbrist. 51 procent uppger att datakunskaperna hos medarbetarna har planat ut eller minskat. 38 procent uppger också att kompetens försvinner från organisationen.

– I en tid där IT-avdelningar redan är översvämmade av data blir det extra utmanande med kompetensbrist och det kan också begränsa möjligheterna att växa framöver. Svenska företag behöver frigöra IT-resurser från operativa verksamheten, för att kunna fokusera mer på strategiska uppgifter och använda ny innovativ teknik snarare än resurshuvuden för att hantera de ökade datamängderna, säger Stefan Alariksson.

Undersökningen visar dock också på en del positiva signaler. Svenska dataansvariga förutspår att deras budget kommer öka med 88 procent under de kommande tre åren, vilken kan jämföras med det globala genomsnittet på 57 procent.

Undersökningen genomfördes av Forrester på uppdrag av Dell Technologies och hela 200 dataansvariga i Sverige deltog.

Alla resultat finns att läsa här:

https://www.delltechnologies.com/en-us/perspectives/data-paradox.htm