Nyheter

Många slåss om att bli ledande med nät för snabbladdning av elbilar

Nu slåss elbolag, bensinkedjor och biltillverkare om att bygga ut nät med snabbladdning. Många vill vara först på en jungfrulig marknad. Detta är ett direkt resultat av den snabbt ökande elbilsförsäljningen i Sverige.

Idag finns det 4 883 953 registrerade personbilar i Sverige – 109 735 av dessa är rena elbilar. Bara under 2021 registrerades det 57 469 elbilar i Sverige. Elektrifieringskommissionen räknar med att elbilarna kommer att öka i rask takt – från dagens ca. 100 000 till 2 miljoner under 2030.

Idag laddas de flesta elbilar mest hemma eller på jobbet. Det är laddare med låg effekt och där man får vänta i flera timmar innan batteriet är fullladdat. På laddplatser går det snabbare (men ändå inte): 20-30 minuter får man räkna med att det tar för att ladda bilen. Idag finns totalt 1 537 publika laddpunkter med snabbladdning i Sverige.

För laddbolagen är det än så länge ingen bra affär att sälja snabbladdning. Det man nu står inför är en dyr och intensiv utbyggnad:

– Nu är det inte lönsamt men vi ser en intressant marknad och hela branschen investerar i en förväntad utveckling med bra beläggning. Dessutom tror jag att alla drivs av att få till en grön omställning, säger Maria Brant, chef för Recharge i Sverige (ägs av Fortum) i Svenska Dagbladet Näringsliv.

Servicestationer kommer i framtiden att se lite annorlunda ut och spela en annan roll. Att ladda en bil kommer även framöver att ta runt 20o minuter och något måste ju resenärerna ägna sig åt under tiden:

– Vi tittar väldigt mycket på hur framtidens servicestationer ska se ut. De måste tillgodose fler behov än att bara ladda bilen, säger Karin Hellgren på OKQ8 till Svenska Dagbladet Näringsliv.

En bromskloss för utbyggnaden av publika laddplatser kommer att vara elen till laddplatserna. Något man i branschen och från regeringshåll tittar extra noga på.