Nyheter

Nu testas världens första höglyft som fjärrstyrs via 5G

Volvo Construction Equipment (Volvo CE) är först ut i världen att testa en fjärrstyrd höglyft via ett 5G-nätverk i en komplex skogsbruksapplikation – detta för att utveckla säkrare, mer produktiva virkesprocesser och utforska dess potential inom automation.

Det unika forskningsprojektet Remote Timber är ett samarbete mellan Volvo CE och telekomoperatören Telia, virkes- och papperstillverkaren SCA, Mittuniversitetet, Skogforsk och Biometria. Testerna som utfördes på SCA:s virkesterminal i Torsboda i november har visat att det går att fjärrstyra en Volvo L180-höglyft, hundratals kilometer bort. Och att använda ett 5G-nätverk med låg fördröjning har visat sig vara en stor fördel – så att förarna kan utföra den känsliga processen med att plocka, lasta och organisera stockar på distans.

Fjärrstyrt skogsbruk förväntas ge bättre produktivitet genom att en förare kan arbeta på flera – och ibland isolerade – terminaler runtom i världen. Det förväntas även göra det både säkrare, genom att människor inte behöver vistas i potentiellt farliga miljöer, och mer hållbart, genom effektivare logistikflöden eftersom lastning och lossning av virke även kan utföras nattetid.

– Vi förväntar oss att fjärrstyrning kommer öppna upp mycket större möjligheter för förare än vad som är tillgängligt idag. Ibland kan det vara svårt att anställa personer till virkesterminaler om de ligger på avlägsna platser. Tack vare fjärrstyrning kan man dock arbeta varifrån som helst, oavsett avstånd, vilket gör det till en mer åtråvärd arbetsmiljö, med mer effektiv och hållbar logistik som en extra fördel, säger Christian Spjutare, Advanced Engineering Program Manager på Volvo CE.

– Det här samarbetet är ett fint exempel på hur automatisering med den senaste tekniken kan bidra till effektivare och mer hållbara arbetssätt i skogsindustrin. En säker och robust digital infrastruktur är avgörande för det. Det är också helt avgörande med de unika tekniska egenskaper som 5G erbjuder, där extremt låga svarstider och hög kapacitet möjliggör omedelbar återkoppling mellan förare och maskin, vilket är en förutsättning för att kunna styra säkert på distans, tillägger Magnus Leonhardt, strategi- och innovationschef på Telia.

Fjärrprecision i sitt grepp

Ett viktigt syfte med forskningsprojektet är att utforska exakt vad som krävs ur ett förarperspektiv för att göra fjärrstyrning till en användarvänlig och effektiv upplevelse. Eftersom varje virkeslast kan vara så varierad – från en otymplig hög med tunga stockar till bara några korta trästycken – måste lyftprocessen kunna utföras med maximal noggrannhet och oerhört exakt manövrering.

Det finns därför ett antal uppkopplade kameror och givare på strategiska platser runt maskinen som skickar data i realtid via Telias 5G-nätverk tillbaka till kontrollstationen. Testet kommer därmed både utforska hur tekniken kan göras mognare och samla in viktig feedback från förarna om den optimala placeringen av dessa kameror för bästa möjliga hanteringsprecision.

Volvo CE har de senaste åren utforskat potentialen för fjärrstyrning i en mängd olika segment, från gruvdrift till byggprojekt i städer, och i det här projektet testas tekniken i den mest utmanande applikationen hittills. Genom att fjärrstyra processer som att lyfta virke, som i dagsläget är för komplexa för att automatiseras helt, blir fjärrstyrning en viktig möjliggörare för automation och erbjuder kunderna en mer gradvis integrering av automatiserade processer.

– Det här forskningsprojektet ger oss möjlighet att testa vår fjärrstyrningsplattform i en ny applikation som kräver hög precision och lära oss hur systemet behöver utformas för att tillgodose industrins behov. Insikter från delvis manuell och fjärrstyrd hantering som denna, möjliggör för oss att även ta steg mot automation i mer komplexa processer, fastslår Christian.

Remote Timber finansieras av de deltagande parterna och av VINNOVA:s program Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Se filmen från världspremiären på Torsboda virkesterminal i Timrå.

Foto: Tina Stafrén