Nyheter

Sargad bransch blickar framåt

Sveriges Bussföretag arrangerar konferensen Busstorget den 24–25 mars på Hotell Tylösand tillsammans med de ledande fordonstillverkarna Daimler, MAN, Scania, VDL och Volvo.

Två års stålbad och slopade restriktioner gör nu att svenska bussföretag kan blicka framåt. Flera företag vittnar om ett stort sug efter resor hos resenärerna. Samtidigt gör en orolig omvärld många rädda och osäkra.

– Många såg en ljusning. Men med dagens oroliga världsläge funderar nu många av våra medlemsföretag på framtiden igen. För samtidigt som många bussföretag med stort engagemang nu kör hjälpsändningar till Ukraina och erbjuder flyktingar resor är framtiden för deras egen verksamhet återigen oviss. Människors vilja att resa, ökande drivmedelspriser och farhågor att inte kunna få fram reservdelar är frågor många bussföretagare nu funderar kring. Konferensprogrammet kommer därför belysa flera framtidsperspektiv. Vår situation är självklart inte jämförbart med de fasor som Ukrainas medborgare möter – samtidigt avgörs många bussföretags öde här och nu. Konferensen Busstorget erbjuder därför en mötesplats och en samtalsarena om framtiden, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Under 2020 minskade antalet klass III-bussar, som är beteckningen på den sorts bussar som resenärer i turist- och beställningstrafik åker med, som var i trafik med 43 procent.

Siffrorna för 2021 är ännu inte analyserade av Sveriges Bussföretag. Bussföretagen har under pandemin gjort sig av med sitt reservkapital och många har tvingats säga upp duktiga medarbetare. Det är faktorer som kommer att prägla bussbranschen under en lång tid.

– För många bussföretag kan denna vår avgöra om de överlever. När restriktionerna slopades avslutades också de stödåtgärder som företagen kunnat få under pandemin. Även om de inte alls täckt de behov som funnits har många bussföretag överlevt tack vare dessa, om än med en väldigt bantad verksamhet, fortsätter Anna Grönlund som också kommer moderera programmet på konferensen Busstorget.

Anna Grönlund känner en oro över att Sverige kan komma att förlora viktig persontransportkapacitet om resenärerna inte återvänder:

– Utan resenärer och utan stöd under denna kritiska fas riskeras många bussföretags verksamhet. De bussföretag som kör exempelvis turist- och beställningstrafik med buss är också en viktig resurs när den regionala busstrafiken behöver förstärkas eller när tågen stannar. För kulturlivet, idrottsvärlden och föreningssverige som nu ska återstarta efter pandemin är möjligheten att resa tillsammans i buss viktig.