Nyheter

Digitala medarbetare ska ta digitaliseringen av supply chain till nästa nivå

Transportbranschen och supply chain har i många år byggts upp av data, och tron på vad som är möjligt med ”Big Data” har knappt vetat några gränser. I dag verkar branschen mer försiktig när man uttalar sig om potentialen, baserat på en ökad medvetenhet och högre mognad. Det gör att SS&C Blue Prism nu satsar på att lära branschen om vad man ser som nästa nivå av digitalisering. Det handlar om artificiell intelligens, maskininlärning och intelligent automation, som tillsammans blir en digital medarbetare.

Det är ingen hemlighet att god logistik byggs upp av data. Förmågan att effektivt prognostisera efterfrågan och hantera tillgång, tillverkning och distribution avgörs av att ha tillförlitliga data, både historiska och aktuella. Mest framgångsrika är de aktörer som lyckas utnyttja data från en del av kedjan till att optimera och anpassa andra delar av den.

– Logistik och supply chain genererar väldigt mycket data, det har man förstått länge. Det är kanske lite ironiskt att den största förändringen vi sett de senaste åren handlar om att företagen börjat bli mer försiktiga i sina beskrivningar och visioner om vad de kan använda de här stora datamängderna till, men jag tror snarare att det handlar om en större mognad och att man kanske ser lite mer nyktert på det, säger Drew Sonden, produktansvarig för EMEA på SS&C Blue Prism.

Men den nu mer balanserade inställningen till stordata, ”Big Data”, betyder inte att utvecklingsmöjligheterna är uttömda. Tvärtom har de senaste årens tekniska framsteg inom artificiell intelligens, maskininlärning och intelligent automation gjort att datorer kan hantera och analysera data med mer människoliknande egenskaper, som slutledning, sammanhang och stämning. Det gör att SS&C Blue Prism nu satsar särskilt på att lära logistik- och supply chain-företag om möjligheterna med intelligent automation, eller vad de kallar ”digitala medarbetare”.

– Fram till nyligen har organisationers förmåga att utnyttja AI och stordata byggt på att de rekryterat specialiserade tekniska resurser som datavetare. Verktygens kapacitet var otvivelaktig, men däremot krävdes väldigt mycket tid, resurser och investeringar för att distribuera dem, och därför var det bara de största företagen som kunde dra nytta av dem, säger Drew Sonden.

– Det vi börjar se nu är en marknad som erbjuder mycket kapabla uppsättningar av AI- och stordataverktyg med en mycket lägre teknisk tröskel. Lite förenklat skulle man kunna säga att det, rent tekniskt, inte är mer komplicerat att lära upp en automatiseringsdator på några av era mest tidskrävande arbetsuppgifter än att lära upp en ny medarbetare på dem. Fast du slipper alla over-head-kostnader och -arbete som kommer av att ha ytterligare en fysisk medarbetare. Vad det i stället gör är att det frigör tid åt dina befintliga medarbetare som de i stället kan lägga på till exempel kundrelationer, fortsätter Sonden.

SS&C Blue Prism menar att den kapacitet och de fördelar med AI som finns för organisationer gör att de mänskliga och de digitala medarbetarna i framtiden kommer jobba mycket mer sammanflätat. Enligt företaget är de mest framgångsrika casen de där de digitala medarbetarna tilldelats både en chef och en arbetsgrupp, för att tydliggöra för hela organisationen hur man arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål.