Nyheter

MAN och ABB E-mobility varvar upp inför nästa fas av elmobilitet inom långdistanstransporter

Vid sidan av ABB FIA Formula E-tävlingarna i Tempelhof i Berlin och i närvaro av Tysklands förbundsminister för digitalisering och transport Dr. Volker Wissing, visade MAN Truck & Bus för första gången upp sin ellastbilsprototyp som närmar sig serieproduktion.

En speciell teknisk funktion i det banbrytande elektriska nyttofordonet, som ska lanseras på marknaden 2024, är kapaciteten för framtida megawattladdning. ABB E-mobility, en ledande global leverantör av laddlösningar för elfordon, har siktet inställt på att föra megawattladdtekniken till marknadsmognad under de kommande tre åren. MAN och ABB E-mobility varvar därför upp inför nästa fas inom elmobilitet: driftkapacitet för tunga långdistanstransporter med dagliga körsträckor på över 600 kilometer. Dessutom signalerar de båda företagen med sin otvetydiga satsning på elmobilitet att branschen står redo att köra vidare och att lagstiftarna måste ta fram ett policyramverk för landsvägstransporter med nollutsläpp.

– Vi måste minska koldioxidutsläppen från landsvägstransporter för att uppnå våra klimatmål. För att få detta att hända fokuserar vi framför allt på marknadsupptrappningen av klimatvänliga nyttofordon och utvecklingen av en motsvarande högpresterande laddningsinfrastruktur. Projektet vi stödjer om högpresterande laddning för e-lastbilar på A2 ger viktiga lärdomar.  Det som är viktigt nu är att snabbt få ut fler elbilar på vägarna. Partnerskapet  mellan MAN och ABB visar att vi är på rätt väg, säger Volker Wissing, förbundsminister för digitalisering och transport.

Under ministerns testkörning i ellastbilen från MAN betonade Alexander Vlaskamp, vd för MAN Truck & Bus, att:

– En snabbare expansion av laddinfrastrukturen är det enda sättet att uppnå omvändningstiderna för transporter och klara miljömålen.

Han lyfte också fram anledningen till att MAN förlitar sig till batteridrivna drivlinelösningar för framtida koldioxidfria kommersiella fordonsflottor: låga driftkostnader och det bästa övergripande klimatavtrycket.

– Som en del i Traton-koncernen deltar vi redan i ett joint venture med industripartners om att utveckla och driva ett högpresterande offentligt laddnät med målet att ha minst 1 700 laddstationer med grön el runt om i Europa, tillägger Vlaskamp.

För att möjliggöra långdistansetapper på över 600 kilometer per dag är MAN:s ellastbil, som ska lanseras 2024, redan utrustad med system som följer de tekniska kraven på framtida megawattladdsystem som ABB E-mobility, i egenskap av ledande global leverantör av laddlösningar, avser att snabbt lansera på marknaden.

– Vi siktar på att möjliggöra elmobilitet inom alla områden. På ABB E-mobility har vi arbetat med att utveckla motsvarande standarder för prestanda under många år. Megawattladdning kräver en ny kraftteknik med över 1 000 volt, så systemisk elsäkerhet och tillförlitlighet är avgörande på dessa kraftnivåer och för förutsebara användningsfall. ABB E-mobility är den idealiska leverantören att ta sig an dessa utmaningar eftersom vi avsevärt kan snabba upp forskning och utveckling baserat på våra befintliga tekniker. Vår gemensamma ambition är att föra ut den nya tekniken på marknaden inom tre år. Förr brukade den här typen av utvecklingsfaser ta avsevärt längre tid, säger Frank Mühlon, ABB:s chef för divisionen E-mobility.

En bindande och enhetlig standard är också avgörande för införandet av megawattladdtekniken.

Tyskland kan sätta nya standarder här: Över 20 partners från industri och forskning, bland andra MAN och ABB, arbetar på projektet med högpresterande laddning (kallat ”HoLa” på tyska) som finansieras av den tyska regeringen och är världens första megawatt-laddprojekt. Två högpresterande laddstationer med megawattladdsystem (MCS) håller på att byggas på fyra ställen längs den federala motorvägen A2. Projektet ska fungera som grund för den landsomspännande expansionen.